اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانجاذبه‌های افغانستان

کرونا و گردشگری در بامیان

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ در سال‌های اخیر مقام‌های افغانستان تلاش کردند تا گردشگری را دوباره در بامیان فعال کنند. روند جذب گردشگر در بامیان به خوبی پیش می‌رفت که شیوع ویروس کرونا موجب توقف کار هتل‌ها و امور گردشگری در این منطقه شد.

تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از تخریب، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند.

بامیان با دریاچه‌های تماشایی و طبیعتی زیبا و آثار تاریخی همچنان چشم‌انتظار گردشگران داخلی و خارجی است.

یوانشی، توریست چینی از تبلیغات دولت چین در امن بودن منطقه بامیان می‌گوید حالا ما باید این نکته را با دیگران در میان بگذاریم تا بدانند اینجا به نسبت منطقه گردشگری امنی است.

کلیم‌الله بامیک، صاحب یکی از هتل‌های بامیان به دوره‌های پیش از وقوع جنگ و حضور گردشگران در بامیان اشاره کرده و می‌گوید: «روزگاری اینجا خیلی شلوغ بود. هتل لوکسی هم نبود اما خیلی از اروپایی‌های پولدار به اینجا می‌آمدند.» او می‌افزاید: «من و بسیاری از شهروندان افغان تنها خواستار امنیت هستیم. امنیت که بیاید گردشگری هم می‌آید.»

افزایش روند جذب گردشگر در بامیان

عزیزه، زنی که کسب‌وکار کوچکی دارد از میزان فروش محصولاتش نسبت به سال‌های گذشته راضی است.

اسحاق عزیزی، رئیس‌ اداره فرهنگ و گردشگری بامیان هم می‌گوید: «سال گذشته ۱۸۰ هزار توریست داشتیم و امسال ۲۲۰ هزارنفر. این آمار نشان می‌دهد که شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی حضور گردشگران در این منطقه بودیم.»

آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر هتلداری در بامیان

رضا یوسفی، مدیر یکی از هتل‌های بامیان از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر سفر گردشگران در هفته‌های اخیر به بامیان می‌گوید: «دو هفته می‌شود که هیچ مشتری نداشتیم. این مدت هم هیچ تماس تلفنی و ایمیلی مبنی بر رزرو هتل دریافت نکردیم؛ بنابراین مجبور شدیم خیلی از کارمندان‌مان را هم مرخص کنیم.»

دکمه بازگشت به بالا