اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

دکتر غنی: در یک هفته اخیر، یک‌هزار طالب کشته و دوهزار دیگر زخمی شده‌اند

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ در پی توقف گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و آمریکا، رئیس ‌جمهور غنی می‌گوید که در یک هفته اخیر یک‌هزار طالب در نبردها کشته و دوهزار دیگر زخمی شده‌اند.

آقای غنی که امروز (جمعه، ۲۲ سنبله) در مراسمی در کابل گفت: مسئولیت کشته‌شدن این طالبان هم بر دوش رهبری گروه طالبان است.

او دراین‌باره گفت: «پیام من به جنگجویان طالب این است که آن‌ها [رهبران طالبان] برایتان معاش نمی‌دهند، بیایید من شما را معاش بدهم.»

این اظهارات آقای غنی در حالی مطرح می‌شود که پس از توقف گفت‌وگوهای صلح، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا نیز گفت که در چند روز اخیر حملات مهلک بی‌پیشینه‌ای بر طالبان در افغانستان وارد شده‌ است.

گفت‌وگوهای صلح آمریکا با طالبان، روز یک‌شنبه از سوی دونالد ترامپ متوقف شد. ترامپ در تویتی گفت که به علت عدم تمکین طالبان به آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها، این گفت‌وگوها را متوقف کرده است.

ترامپ در سخنرانی‌اش به مناسبت هجدهمین سالروز حمله یازدهم سپتامبر نیز به طالبان هشدار داد که به گونه جدی آماج قرار خواهند گرفت.

رئیس‌ جمهور غنی اما گفت که این یک‌هزار طالبان، توسط نیروهای امنیتی افغانستان آماج قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده، هم‌اکنون در حدود چهارده هزار سرباز در افغانستان دارد. این نیروها، بیشتر سرگرم آموزش و مشوردهی به نیروهای امنیتی افغانستان هستند.

در مراسم امروز، شماری از اعضای حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال، پشتیبانی‌شان را از تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست ‌جمهوری اعلام کردند. عبدالهادی ارغندیوال، رئیس این حزب از رئیس‌ جمهور خواست تا برای آوردن صلح در کشور بیش‌تر بکوشد.

آقای غنی در ادامه سخنانش، گفت که او برای گشت‌وگذار گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری در کابل زمینه‌سازی کرده است؛ اما به گفته او، آقای حکمتیار در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش رو پیروز نخواهد شد.

غنی افزود که جهاد، افتخار و حماسه مردم افغانستان بود؛ اما این حماسه به فاجعه مبدل شد. او افزود: «جهاد افتخارمان بود، حماسه بود؛ اما متأسفانه به فاجعه مبدل شد و درس ما این است که ما دیگر اجازه نمی‌دهیم در افغانستان فاجعه بیاید.»

از سوی دیگر، محمدحکیم تورسن، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌ جمهوری در یک مراسم جداگانه پیکارهای انتخاباتی در کابل، رهبران حکومت وحدت ملی را به ناتوانی در تأمین امنیت مردم متهم کرد. او افزود: «هردوی این عالی‌جناب‌ها [رئیس‌جمهور و رئیس‌ اجرایی] … از طریق تلویزیون یکدیگرشان را [مقصر می‌دانند] و بارها را بالای یکدیگر خود می‌اندازند؛ عوام‌فریبی! درحالی‌که هر دو در قدرت بودند.»

قرار است انتخابات ریاست‌ جمهوری، تا کمتر از دو هفته دیگر (ششم میزان) در کشور برگزار شود. ۱۷ تن به شمول رئیس‌ جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رئیس‌ اجرایی از نامزدان این دور انتخابات هستند.

دکمه بازگشت به بالا