رئیس پارلمان تاجیکستان:

مدارس دینی تحت‌کنترل طالبان، انتحاری تربیت می‌کنند

براساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل و برخی نهادهای مستقل، با واگذاری قدرت به طالبان،‌ افغانستان به پناهگاه گروه‌های مختلف تروریستی تبدیل شده است.

اخیراً نیز رستم امام‌علی،‌ رئیس پارلمان تاجیکستان، گفته است که مدارس دینی تحت‌کنترل طالبان، با تربیت انتحاری بار دیگر افغانستان را به مرکز تروریسم تبدیل کرده‌اند.

رئیس پارلمان تاجیکستان (فرزند امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان) دوشنبه ۱۴ جوزا در نشست روسای پارلمان کشورهای سازمان پیمان انمنیت جمعی در آلماتی قزاقستان گفته است که بیش از یک هزار مدرسه دینی تحت‌کنترل طالبان اداره می‌شود که بیش‌تر این مدارس در ولایت‌های مرزی افغانستان با کشورهای آسیای میانه موقعیت دارند.

آقای رحمان گفته است: «افغانستان دوباره به مرکز تروریسم تبدیل شده است. ده‌ها گروه افراطی و تروریستی در خاک افغانستان حضور خود را تقویت کرده‌اند. حجم کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان رو به افزایش است.»

وی با پیچیده خواندن وضعیت افغانستان تحت‌کنترل گروه طالبان، تأکید کرده است که هیچ پیشرفت واقعی در افغانستان به وجود نیامده است.

آقای رحمان از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواسته است تهدیدهای بالقوه از مرزهای مشترک را نادیده نگیرند.

رئیس پارلمان تاجیکستان و فرزند رئیس جمهور این کشور هشدار داده است که ادامه وضعیت جاری در افغانستان پیامدهای بسیار خطرناکی برای کشورهای آسیای میانه به همراه خواهد داشت.

گفتنی است که تاجیکستان علی‌رغم جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، روسیه و برخی کشورهای منطقه، هنوز حاضر نشده است سفارت افغانستان در این کشور را به گروه طالبان واگذار کند.