اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

هند و چین در تلاش برای توافقات صلح در افغانستان

شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین با مهم دانستن نقش پاکستان در روند صلح افغانستان، گفت که اسلام‌آباد را برای همکاری در زمینه گفتگوهای صلح تشویق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آمریکا، آقای پینگ در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در بشکیک، پایتخت قرقیزستان گفته است که گام‌های اساسی برای موفقیت روند صلح افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و فقر برداشته خواهد شد.

او افزود: «چین از روند همه‌شمول مصالحه با رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها حمایت می‌کند، همکاری پاکستان درباره صلح افغانستان مهم است و چین متعهد است که پاکستان را در زمینه همکاری در این پروسه تشویق کند.»

رئیس جمهور افغانستان که روز گذشته به قرقیزستان رفته بود و با برخی از سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای دیدار کرده است.

نرندرا مودی، صدراعظم هند در دیدار با رئیس جمهورغنی گفته است که کشورش برای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان تلاش‌ خواهد کرد. آقای مودی در رشته تویت‌های زبان‌های فارسی و پشتو افزوده است که «هندوستان همواره برای حمایت از صلح و رفاه مردم افغانستان تلاش ‌می‌کند.»

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در این دیدار طرفین درباره مبارزه با تروریسم، اتصال منطقه‌ای، گسترش همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی و اجماع منطقه‌ای درباره صلح افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند.

ارگ در روز جمعه (۲۴جوزا) در اعلامیه‌ای تاکید کرده است که در این دیدار صدراعظم هند نیز گفته است که کشورش از گفتگوهای «بین‌الافغانستانی» به رهبری و مالکیت افغانستانی‌‌ها پشتیبانی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا