اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

کشته شدن بیش از ۵۰۰ غیرنظامی طی سه ماه در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ دفتر یوناما دیروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که طی همین مدت ۷۶۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند و این رقم حاکی از تلفات سنگین جنگ میان غیرنظامیان است.

سازمان ملل متحد افزوده است که خشونت‌ها در ماه مارچ دقیقاً زمانی که امید می‌رفت گفتگوها بین افغان‌ها آغاز شود، به‌صورت نگران‌کننده‌ای افزایش یافت و از دو طرف خواسته است راه‌های کاهش خشونت و مقابله موثر علیه ویروس کرونا را جستجو کنند.

«دیبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در این گزارش گفت: من از تمام گروه‌های درگیر می‌خواهم تا از فرصتی که با فراخوان دبیرکل ملل متحد برای آتش‌بس جهانی به  منظور تمرکز بر تلاش‌های جمعی و مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است، استفاده کنند.

وی افزود: برای حفظ زندگی غیرنظامیان در افغانستان و امید دادن به مردم برای آینده‌ای بهتر، مهم است تا خشونت با ایجاد یک آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح، متوقف شود.

یوناما مخالفان دولت افغانستان را عامل ۵۵ درصد تلفات غیرنظامیان دانست و گفت: در حملات مخالفان در این مدت ۲۸۲ غیرنظامی کشته و ۴۲۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این سازمان عامل ۳۹ درصد تلفات را به‌صورت مشخص به گروه طالبان مرتبط دانسته و ۱۳ درصد را به داعش و باقی تلفات را به افراد نامعلوم ارجاع داده است.

این نهاد نیروهای طرفدار دولت افغانستان را مسئول ۳۲ درصد تلفات غیرنظامیان سه ماه اول سال ۲۰۲۰ دانسته  که در آن ۱۹۸ غیرنظامی کشته و ۲۱۴ تن دیگر هم زخمی شده‌اند.

یوناما ۲۱ درصد مجموع تلفات افراد را به نیروهای افغانستان، ۸ درصد را به نظامیان خارجی و باقی آن را به گروه‌های مسلح طرفدار دولت و عناصر نامشخص طرفدار دولت نسبت داده است.

گزارش یوناما افزوده است که کشتار هدفمند و اعدام‌های صحرایی نسبت به همین مدت در سال گذشته آن ۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ اما مجموع تلفات غیرنظامیان نسبت به سال گذشته در همین مدت ۲۹ درصد کاهش یافته است.

این گزارش به ضرورت فوری و تلاش بیشتر تمام طرف‌های درگیر، برای حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا