اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

چرایی تاکید دولت افغانستان بر برگزاری انتخابات

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که تعویق در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قبول نخواهد کرد حتی اگر طالبان در آستانه اعلام آتش‌بس باشند.

وی افزود: طالبان بخشی از این کشور هستند اما نمی‌توانند سرنوشت این کشور را تعیین کنند.

غنی در ادامه نیز تصریح کرد که وظیفه‌اش به عنوان رئیس جمهور افغانستان حفظ نظام کنونی این کشور به هر قیمتی است.

تاکید رئیس جمهور افغانستان بر برگزاری انتخابات افغانستان در موعد مقرر در حالی است که کمیسیون انتخابات اعلام کرده بیش از ۲۰۰۰ مرکز رای‌دهی از مجموع ۷ هزار و ۴۰۰ مراکز تعیین شده به دلیل ناتوانی در تامین امنیت آن‌ها در روز انتخابات مسدود خواهد بود و طالبان نیز تهدید کرده است که مراکز و گردهمایی‌های انتخاباتی را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش «واشنگتن پست»، بسیاری از کارشناسان غنی را متهم می‌کنند که جاه‌طلبی‌های سیاسی خود را بر خواست قوی مردم برای برقراری صلح مقدم می‌داند.

از طرفی برخی کارشناسان دیگر نیز می‌گویند رئیس جمهور افغانستان که از گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان به حاشیه رانده شده در پی تسلط بر گفت‌وگوهای صلح است.

دستیاران غنی نیز می‌گویند که دولت باید از موضعی قوی وارد گفت‌وگو با طالبان شود که فقط انتخابات می‌تواند آن را تامین کند.

دوره قانونی ریاست جمهوری غنی پایان یافت است؛ اما دادگاه عالی آن را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمدید کرد که با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد.

«نادر نادری» مشاور ارشد غنی اظهار کرد که «بقای نظام جمهوریت» افغانستان در خطر قرار دارد و انتخابات و گفت‌وگوهای صلح نیز با یکدیگر در تضاد نیستند.

وی گفت که حتی برگزاری انتخابات با مشارکت پایین بهتر از عدم برگزاری آن است.

این در حالی است که برخی منتقدان، اشرف غنی را متهم می‌کنند که از صلاحیت‌های ریاست جمهوری برای مقابله با نارضایتی‌های عمومی حاصل از ناکامی دولتش برای تامین امنیت و ایجاد اشتغال و همچنین مهندسی انتخابات سوء استفاده می‌کند.

غنی نیز در حالی این اتهامات را تکذیب می‌کند که تبلیغات گسترده از جمله تبلیغات تلویزیونی را آغاز کرده و از رای‌دهندگان می‌خواهد تا دوباره به وی اعتماد کنند.

دکمه بازگشت به بالا