اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

هشدار برخی رهبران جهادی از احتمال آغاز جنگ‌های داخلی

محمداسماعیل خان می‌گوید که حکومت و کسانی ‌که ادعای سیاسی دارند باید به یاد داشته باشند که مردم افغانستان میلیون‌ها میل سلاح نزدشان دارند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ در آستانه امضای توافق احتمالی صلح میان آمریکا و طالبان و نیز آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان، شماری از رهبران جهادی هشدار می‌دهند که اگر توافق خوب صلح به دست نیاید، ممکن است جنگ‌های داخلی در کشور آغاز شود.

از این میان، محمداسماعیل خان می‌گوید که حکومت و کسانی‌ که ادعای سیاسی دارند باید به یاد داشته باشند که مردم افغانستان میلیون‌ها میل سلاح نزدشان دارند.

این عضو برجسته حزب جمعیت اسلامی، هشدار می‌دهد در صورتی‌ که تمامی خواست‌ها در گفت‌وگوهای صلح مطرح نشود و طرف‌ها برای عملی‌شدن تعهدات‌شان تضمین ندهند، پیامدهای این صلح بسیار خطرناک خواهند بود.

محمداسماعیل خان در این باره افزود: «خدای ناخواسته ما به یک مشکل داخلی دیگر روبه‌رو نشویم و هرگز جامعه جهانی، حکومت افغانستان و بعضی کسانی‌ که ادعای سیاسی می‌کنند، این‌ها نادیده نگیرند که یک لشکر بزرگ و با اعتقاد دیگری در داخل افغانستان است و افغانستان دارای میلیون‌ها میلیون‌ها اسلحه در هرخانه وجود دارد.»

صالح‌محمد ریگستانی، یکی دیگر از چهره‌های جهادی نیز می‌گوید که طالبان می‌کوشند با سلاح وارد روند صلح و سیاست افغانستان شوند و از همین‌رو او و دیگر رهبران جهادی برای دفاع از مردم آماد‌گی خواهند گرفت.

آقای ریگستانی اظهار داشت: «طالبان می‌خواهند حالا که هم سلاح خود را نگاه کنند و هم جغرافیای خود را حفظ کنند و با حفظ هر دو، بیایند وارد صحنه سیاسی قدرت شوند؛ این صلح نیست، این یک آتش‌‎بس شکننده است و این می‌تواند باز به یک جنگ دیگر منجر شود و اگر طالبان بخواهند با سلاح وارد صلح شوند، این صلح نیست و در این صورت قطعأ ما برای دفاع از مردم مان آمادگی خواهیم گرفت.»

در همین حال، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه و یکی از فرماندهانی‌ که در برابر طالبان جنگیده ‌است، می‌‎گوید که اگر در هیئت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان ترکیب قومی، سمتی و نیز احزاب نقش نداشته باشند، گفت‌وگوهای صلح، کشور را به سوی بحران خواهد برد: «یک چیز دیگر ما در افغانستان گفتیم که آن خطر سرخ است که باز مسئله اسلامیت و جمهوریت دو اصلی است که ما از او تیر نمی‌شویم و این را من از طرف خود نمی‌گویم از طرف بخش عظیمی از مردم افغانستان و اکثریت قاطعش می‌گویم.»

این نگرانی‌ها پس ازآن ابراز می‌شود که شماری از شهروندان ازاحتمال قربانی شدن برخی ازدستاوردهای ۱۸ سال گذشته در گفت‌وگوهای صلح و وضع محدودیت‌های احتمالی بر زندگی‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این همه در حالی است که هشتمین دور گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا هفته گذشته در قطر انجام شد. هرچند انتظار می‌رفت در این نشست، توافق صلح به دست آید، اما طرف‌ها برای آن‌چه که گفت‌وگو با رهبران‌شان گفته‌اند، این گفت‌وگوها را متوقف کردند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و رهبری‌کننده تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگو با طالبان، اکنون به واشنگتن رفته‌ است تا جزئیات هشتمین دور گفت‌وگوهایش با طالبان را با مقام‌های آمریکا در میان بگذارد.

دکمه بازگشت به بالا