اجتماعیاخبار هیدربین‌المللیعکس

موافقت ملکهٔ بریتانیا با درخواست نوه و عروسش برای کناره‌گیری از دربار

به گزارش شانا به نقل از یورنیوز؛ این زوج در بیانیهٔ اینستاگرامی هفتهٔ گذشتهٔ خود اعلام کردند که مایلند از مقام خود به‌عنوان اعضای ارشد دربار کناره بگیرند و وقت خود را در آمریکای شمالی بگذرانند، آنان تأکید کردند وظایف مرتبط با «ملکه، رفاه عامهٔ کشور و نیز امور دربار» را به‌جا خواهند آورد.

هری،‌ دوک و مگان، دوشسِ ساسکس بناست با موافقت ملکه الیزابت «دوران انتقال» خود را دو کشور بریتانیا و کانادا سپری کنند. به‌این‌ترتیب، شاهزاده هری از میان وارثان رسمی تاج‌وتخت بریتانیا کنار می‌رود درحالی‌که برادر بزرگ‌تر وی شاهزاده ویلیام در کنار پدر این دو یعنی شاهزاده چارلز در میان وارثان بالقوه سلطنت بریتانیا باقی می‌مانند.

الیزابت دوم چندان رغبتی به انجام این کار نداشت و اعلام کرد که گرچه با درخواست زوج جوان موافق است اما هنوز امیدوار است آن‌ها پیش از اعلام نتیجهٔ نهایی تصمیم‌شان، نظر خود را تغییر بدهند، در دربار باقی بمانند و به وظایف سلطنتی خود عمل کنند.

ملکه الیزابت با بیان اینکه نقش این زوج در دربار بریتانیا «بسیار سازنده» بوده اعلام کرد: «من و خانواده‌ام از تمایل هری و مگان برای شروع زندگی تازه حمایت می‌کنیم. گرچه ترجیح می‌دادیم که آن‌ها به شکل تمام وقت عضو خانوادهٔ سلطنتی باقی بمانند اما به خواست آن‌ها برای آغاز یک زندگی خانوادگی مستقل‌تر احترام می‌گذاریم.»

این زوج جوان از ماه‌ها پیش ناخرسندی خود را از زندگی کردن به‌عنوان بخشی از خاندان سلطنتی اعلام کرده بودند و شاهزاده هری گفته بود نگران آن است که همسرش قربانیِ «همان نیروهای قدرتمندی» بشود که به مرگ مادرش (دایانا) انجامید.

توجه رسانه‌ها زمانی به این زوج بیشتر شد که آن‌ها در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر سال گذشته به بحث و جدل‌های خود اشاره کردند. بعد ازآنکه رسانه‌های بریتانیا این موضوع را در کانون توجه خود قرار دادند شاهزاده هری با انتشار بیانیه‌ای به آنچه «پروپاگاندای تمام‌نشدنی» رسانه‌ها می‌خواند واکنش نشان داد.

رسانه‌های بریتانیایی گمانه‌زنی‌های بسیاری دربارهٔ علل این تصمیم مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها اختلاف هری و برادرش ویلیام عنوان شده، اما هر دو شاهزاده در بیانیه‌ای مشترک وجود چنین اختلافی را تکذیب کردند.

دکمه بازگشت به بالا