اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

طالبان زندانیان دولت را براساس فهرست آزاد نکرده‌اند

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ شورای امنیت ملی فهرست زندانیان را حدود دو هفته پیش به هیئت فنی طالبان در کابل سپرده بود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی دیروز در یک نشست خبری گفت: بیشتر زندانیانی که از سوی طالبان آزاد شده‌اند، غیرنظامیان‌اند و تنها ۱۹ نیروی امنیتی در میان آن‌ها حضور دارند.

به گفته او، طالبان ۲۰ زندانی‌ را در ولایت قندهار آزاد کرده‌اند، ۱۰ تن آن‌ها به شمول چهار زندانی زیر سن، غیرنظامیان‌اند.

آقای فیصل می‌افزاید، از ۴۰ زندانی که در ولایت لغمان آزاد شده‌اند، ۹ تن آن‌ها عضو برحال نیروهای امنیتی هستند و ۱۲ تن دیگرشان سربازانی‌اند که به این گروه تسلیم شده بودند. به گفتۀ او، این ۱۲ زندانی پس از بررسی‌ها در کابل زندانی خواهند شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی همچنین می‌گوید، ۶ تن از کسانی که در لغمان از زندان طالبان آزاد شده‌اند، سربازان پیشین نیروهای امنیتی‌اند و ۳ تن دیگر کارمندان غیرنظامی دولت هستند.

به گفته فیصل، از مجموع ۴۰ زندانی رهاشده در لغمان، ۲۸ تن آن‌ها پس از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان گرفتار شده‌اند و بیش از یک ‌ماه را در زندان این گروه سپری نکرده‌اند.

او تأکید می‌کند و می‌گوید که طالبان باید زندانیان نیروهای امنیتی را مطابق فهرست آزاد کنند و دیگر زندانیان غیرنظامی نیز از نزد این گروه رها شوند. به گفته وی، طالبان نباید در «شکنجه‌گاه‌های‌شان» زندانی داشته باشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در پیوند به زندانیان زیرسن در زندان طالبان، از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و سازمان حقوق بشر می‌خواهد تا در این زمینه وارد عمل شوند و با این گروه درباره کارگیری افراد زیرسن برای اهداف نظامی و نگهداری آنان گفتگو کنند.

شورای امنیت ملی می‌افزاید که روند رهایی زندان طالبان متوقف نشده و ۱۵۰۰ زندانی این گروه بر بنیاد فرمان رئیس جمهور غنی رها خواهند شد

حکومت، روند رهایی زندانیان طالبان را از بیستم حمل آغاز کرد و تاکنون ۳۶۱ زندانی این گروه از زندان بگرام آزاد شده‌اند.

بر بنیاد توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، باید ۵ ‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شوند و طالبان نیز ۱۰۰۰ زندانی نیروی‌های امنیتی را آزاد کنند.

قرار است پس از پایان روند رهایی زندانیان طرفین، گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود.

دکمه بازگشت به بالا