اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

سران جمعیت اسلامی خواستار حکومت موقت انتقالی شدند

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ سران جمعیت اسلامی می‌خواهند که گفت‌وگوهای صلح دوباره از سر گرفته شود در غیر آن انتخابات پیش‌رو، کشور را به آینده‌ای تاریک رهنمون خواهد کرد. در همین حال تأکید این افراد بر این شد که در ختم ششم میزان، دولت موقت انتقالی روی‌ کار آید و در مورد سرنوشت انتخابات و مشروعیت نظام بعدی تصمیم بگیرد.

در این نشست مشوره‌ای که با دعوت محمد اسماعیل، وزیر پیشین انرژی و آب راه‌اندازی شده بود، یونس قانونی، عطامحمد نور، بسم‌الله محمدی، احمدولی مسعود، عبدالستار مراد، کلیم‌الله نقیبی و برخی دیگر از چهره‌های حزب جمعیت حضور داشتند.

نشست مشورتی این افراد با سخنرانی در بین فرماندهان پیشین جهادی در خانه‌ اسماعیل خان برگزار شد، نشستی که در آن به وفور نسبت به بیداری و قدرت دوباره‌ی مجاهدان سخن زده شد و سخنرانان محفل با الفاظ گوناگون قدرت جنگی‌شان را به نمایش گذاشتند.

عطامحمد نور، والی پیشین بلخ هم با ابراز امیدواری از سرگیری گفت‌وگوهای صلح هشدار داد که آمریکا برای مردم افغانستان تلاشی برای تامین ثبات نکرده است.

آقای نور یکی از سران جمعیت اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: «ترامپ دایه‌ مهربان‌تر از مادر نمی‌شود و حرفش را پس می‌گیرد.» گفتنی است که طالبان نیز با صدور اعلامیه‌ای با اشاره به لغو گفتگوهای صلح، اعلام کردند که «ترامپ از این تصمیم خود پشیمان خواهد شد.»

او همچنین مجاهدان را تشویق به دوباره بیدار شدن کرد و گفت که به کسی اجازه‌ مدیریت سرنوشت کشور را نمی‌دهد. وی افزود که اگر صلح نشود، کشور به سمت انتخاباتی می‌رود که بدتر از انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود و حتی به گفته‌ «گند» این انتخابات را باید خارجی‌ها هم شاهد باشند.

او همچنین با انتقاد از کارکرد رهبران کنونی دولت گفت که ارگ و سپیدار نتیجه‌ انتخابات پارلمانی گذشته را به «مسخره» گرفته و آن را تقسیم سیاسی کردند. او به اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور تاخت و گفت که وی در پنج سال گذشته دست‌آوردی نداشته است.

آقای نور همچنین افزود که انتخابات را با حاشیه‌های فعلی آن قابل قبول نمی‌داند.

آقای نور درباره حکومت وحدت ملی به این نظر است که «بحران حاکمیت و مشروعیت» در نظام فعلی قابل قبول نیست و این حکومت بعد از ششم میزان بیشتر باعث بحران می‌شود.

در همین حال احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلان کرد که وضعیت حاکم در کشور مولود سیاست‌های امریکا است.

آقای مسعود هم با پافشاری بر موضع هم‌حزبی‌هایش صلح و انتخابات را بحرانی خواند و تأکید کرد که روند گفت‌وگوهای صلح به دلیل «گنگ و مبهم» بودن به شکست انجامیده است.

هرچند این نشست نتیجه‌ مشخصی نداشت و توافق نظر مشخصی به دست نداد؛ اما ظاهراً از دید بزرگان حزب جمعیت، «نسخه‌ای برای درمان بیماری‌های گوناگون کشور زخم خورده‌ افغانستان تجویز خواهد کرد.»

دکمه بازگشت به بالا