اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان: میان ما و آمریکا هیچ اسناد مخفی وجود ندارد

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر پنج‌شنبه ۱۵ حوت در صفحه رسمی توییترش نوشت، میان این گروه و آمریکا هیچ اسناد مخفی وجود ندارد.

شاهین در ادامه نوشت: «یک توافق‌نامه است که در مطبوعات آمده و دیگری تشریح توافق‌نامه است که هر بند توافق‌نامه را تشریح می‌کند و مکانیزم تطبیق یا ضمیمه‌ها خوانده می‌شود. علاوه از این دیگر هیچ سندی وجود ندارد».

او علاوه کرد، بعضی اوراق جعلی و تبلیغاتی که حلقات «مغرض» پخش می‌کند هرگز حقیقت ندارد.

در همین حال، یک منبع معتبر در حکومت افغانستان به‌شرط فاش نشدن به روزنامه «هشت صبح» گفت، جزئیات توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان با حکومت شریک نشده است.

این منبع اضافه کرده: «ضمیمه‌های توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان از حکومت افغانستان پنهان نگه داشته شده و جزئیات آن نیز با حکومت افغانستان شریک نشده است».

به گفته این منبع، حکومت افغانستان خواستار جزئیات این توافق‌نامه از سوی آمریکا شده است، اما ضمایم این موافقت تاکنون با حکومت در میان گذاشته نشده است.

این منبع علاوه کرد، شریک نشدن جزئیات این توافق‌نامه با حکومت می‌تواند شک و تردیدهای حکومت و مردم افغانستان را نسبت به چگونگی معامله انجام شده، میان دو طرف به وجود بیاورد.

از طرف دیگر، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به طلوع نیوز گفت، یکی از مهم‌ترین نکات در توافق‌نامه صلح با آمریکا این است که پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت افغانستان تا تاریخ ۱۰ مارچ امسال آزاد شوند.

استانکزی اضافه کرد، قرار است گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در ۱۰ مارچ امسال در کشور ناروی (نروژ) برگزار شود که قبل از آغاز این گفت‌وگوها، پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت کابل آزاد می‌شوند.

اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه این هفته در نشست خبری در کابل گفت: «هیچ نوع تعهد برای رهایی ۵۰۰۰ زندانی وجود ندارد. ما بارها این موضوع را به‌صورت شفاف با دکتر صاحب خلیل‌زاد و مقامات دیگر شریک ساخته‌ایم».

او ادامه داد: «رهایی زندانیان طالب از صلاحیت آمریکا نه، بلکه از صلاحیت حکومت افغانستان است. مردم افغانستان باید اعتماد داشته باشند، کسی که رها می‌شود، دوباره سلاح نمی‌‌بردارد و در برابر مردم افغانستان دوباره ایستادگی نمی‌کند».

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «CBS» گفت، توافق‌نامه صلح با طالبان دو سند اجرایی نظامی نیز دارد.

پمپئو تأکید کرد، این دو سند نظامی محرم‌اند برای مصونیت سربازان آمریکایی مهم است و این دو سند نظامی به اعضای کنگره آمریکا داده خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا علاوه کرد، امضای توافق‌نامه صلح با طالبان شفاف است و هیچ معامله‌ای بیرون از این توافق‌نامه صورت نگرفته است.

قابل ذکر است که توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر با حضور نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی امضا شد.

دکمه بازگشت به بالا