اجتماعیاخبار هیدرافغانستاناقتصادیزنان

ساخت دستگاه تنفس مصنوعی توسط دختران نوجوان هراتی

به گزار شانا به نقل از العربیه؛ افزون بر تلاش‌های مقامات کشور برای افزایش توان خود برای معالجه بیماران کویید ۱۹، تیمی از دختران نوجوان در تلاشند تا با کم‌ترین امکانات موجود، با ساخت تجهیزات پزشکی و درمانی ارزان‌قیمت، به یاری‌ بخش بهداشت و درمان کشور در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا بشتابند.

این دختران می‌گویند که ساخت مدل اولیه این نوع دستگاه‌های تنفس مصنوعی چنانچه موافقت دولت را کسب کند تنها کم‌تر از ۳۰۰ دالر هزینه‌ خواهد داشت و این در حالی است که ساخت دستگاه‌های تنفس ‌مصنوعی به کار رفته در بیمارستان‌ها حدود ۳۰ هزار دالر هزینه می‌برد.

رویا محبوب که مدیر یک شرکت فعال در زمینه فناوری است و تیمی متشکل از ۵ دختر نوجوان با رده‌های سنی مختلف از ۱۴ تا ۱۷ سال را هدایت می‌کند، در همکاری با تعدادی از کارشناسان بهداشتی محلی و کارشناسانی از دانشگاه هاروارد و با الهام‌گیری از مدلی ساخته شده در انستیتوت فناوری ماساچوست، تلاش می‌کند مدلی اولیه از دستگاه‌های تنفس مصنوعی را با هزینه‌ای کم طراحی کرده و بسازند.

این تیم از دختران نوجوان کشورمان عضو گروهی بزرگ از دانش‌آموزان برتر در زمین فناوری موسوم به «دختران رویاپرداز افغان» از شهر هرات هستند.

هرات اکنون با گسترش شیوع ویروس کرونا مواجه است و شمار مبتلایان به ویژه در پی بازگشت مهاجران از ایران، به چندین هزار نفر افزایش یافته است.

این دختران در سال ۲۰۱۷ و پس از آن که درخواست‌های ویزای ورود آن‌ها به آمریکا برای مشارکت در مسابقات روباتیک در واشنگتن توسط سفارت آمریکا در کابل پذیرفته نشد در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفتند، اما پس از آن با میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات‌ متحده این گروه از دختران نوجوان موفق شدند به آمریکا سفر کرده و در مسابقات شرکت کنند.

این دختران نوجوان اکنون با استفاده از قطعات موتر «تویوتا کرولا» که به وفور در افغانستان یافت می‌شود در تلاشند تا هم‌زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و پس از فراخوان والی هرات برای تهیه تعداد بیشتری از دستگاه‌های تنفس‌ مصنوعی، نمونه اولیه این مدل ارزان‌قیمت از دستگاه تنفس مصنوعی را بسازند.

افغانستان با ۳۵ میلیون جمعیت در حال حاضر تنها ۳۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی دارد.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه/ بهداشت در این‌باره می‌گوید که مسئولان از کارشناسان و مهندسان خواسته‌اند تا این تیم دختران نوجوان را برای ساخت این دستگاه همکاری کنند.

او گفت: «از این دختران نوجوان، خواهران‌مان، تقدیر می‌کنیم و تلاش‌هایشان برای ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی را مورد تشویق قرار می‌دهیم.»

او همچنین گفت که این مدل از دستگاه تنفس مصنوعی قبل از کسب اجازه ساخت می‌باید موافقت سازمان جهانی بهداشت و وزارت صحت عامه/ بهداشت افغانستان را کسب کند.

بنا به آمار ارائه شده توسط مقامات، تا چهارشنبه ۱۵ آپریل شمار مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور دست‌کم به ۷۸۴ مورد رسیده و تاکنون ۲۴ تن از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در سایه کمبود شدید تعداد تست‌های تشخیص کرونا، تعداد زیادی از مردم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا