اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

ملا هبت‌الله: تا زمانی‌ که طالبان به هدف خود نرسند، میدان‌های جنگ را گرم نگه خواهند داشت

رهبر طالبان گفته ‌است تا زمانی ‌که طالبان به هدف خود نرسند، میدان‌های جنگ را گرم نگه خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی‌ ‌که به مناسبت فرارسیدن عید رمضان منتشر کرده است، بار دیگر بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرد؛ اما گفته ‌است که طالبان آماده گفت‌وگو هستند به شرطی‌ که ایالات متحده به گفته خود صادق باشد.

هبت‌الله آخوندزاده گفته ‌است که ایالات متحده باید برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح «برنامه معقول امارت اسلامی» را بپذیرد.

نمایند‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان، تاکنون شش بار باهم دیدار کرده‌اند؛ اما تاکنون طرفین به توافق نهایی نرسیده‌اند.

طالبان تاکنون هیچ دیدار رسمی با نمایند‌گان حکومت افغانستان نداشته‌اند. ملا هبت‌الله گفته‌ است که حکومت افغانستان در تلاش تخریب روند صلح است. اشاره او به نشست‌ها و توافقات سیاستمداران افغانستان و طالبان در مسکو است.

برخلاف حکومت، سیاستمداران افغانستان اما دو بار با نمایند‌گان طالبان در مسکو دیدار کرده‌اند. آخرین دیدار آن‌ها هفتۀ پیش بود که طرف‌ها برای دو روز با هم گفت‌وگو کردند.

هبت‌الله می‌گوید که آن‌ها اجماعی را میان کشورهای منطقه به وجود آورده‌اند و برگزاری نشست مسکو که به گفتۀ او ۱۲ کشور شرکت کرده بود، نمونۀ خوبی از این اجماع است.

سیاستمداران افغانستان انتظار داشتند که طالبان در نشست مسکو، پیشنهاد آنان را مبنی بر اعلام آتش‌بس در روزهای عید رمضان بپذیرند، اما پیشنهاد آنان رد شد. اکنون رهبر طالبان نیز گفته ‌است تا زمانی‌ که طالبان به هدف خود نرسند، میدان‌های جنگ را گرم نگه خواهند کرد.

با این همه، رهبر گروه طالبان، تأکید کرده ‌است که آن‌ها خواهان انحصار قدرت نیستند و می‌خواهند تمامی شهروندان افغانستان در نظام سهیم باشند.

این در حالی است که روز گذشته، فوزیه کوفی، یکی از شرکت کنند‌گان نشست مسکو، گفت که طالبان نمی‌خواهند در قدرت شریک شوند؛ بلکه خواب ایجاد امارت اسلامی را در سر دارند.

دکمه بازگشت به بالا