اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

در جریان سال جاری ۴۷ زن در افغانستان به قتل رسیده‌اند

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ افزایش خشونت‌های خانوادگی به‌ویژه قتل‌های وحشتناک زنان در افغانستان، این کشور را خطرناک‌ترین کشور برای زنان و دختران مبدل کرده است.

 در درازای دو هفته، سه مورد قتل وحشتناک زنان و دختران آن‌هم در رسانه‌ها گزارش شده است؛ اما خبرهایی از سلاخی‌ها و قتل‌های زنان که در مناطق دوردست و زیر اداره طالبان صورت می‌گیرد، اکثراً منتشر نمی‌شود.

روز شنبه همین هفته پدری در ولایت سمنگان دختر شانزده‌ساله‌اش را به اتهام رابطه تلفنی با شلیک گلوله کشته است. محمدصدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان با تائید این خبر به دویچه‌وله، گفته است که این مرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است: «روز گذشته در مرکز سمنگان در روستای چرم‌گری یک پدر دخترش ۱۶ ساله‌اش را به قتل رساند و پدرش دستگیر شده است.»

سمنگان ولایتی که سال گذشته وضعیت زنان تأسف‌برانگیز بوده است و در این ولایت ۱۳ دختر و پسر نوجوان به گونه مرموزی حلق‌آویز شده بودند.

قتل وحشتناک‌تر که در هفته پیش به رسانه‌ها درز کرد، سلاخی زنی از سوی همسرش در ولایت غور بود. هفته گذشته زهرای ۲۳ ساله با بیش از ۱۸۰ ضرب چاقو از سوی همسرش در ولایت غور به گونه هولناکی کشته شد. پخش این گزارش بسیاری از زنان و مردان را به‌شدت تکان داد.

ولایت بامیان نیز در همین چند روز اخیر گواه قتل مرموز دختر دانشجوی جوانی بود. مقام‌های این ولایت اعلام کردند که این دختر ۲۱ ساله در دانشگاه بامیان درس می‌خواند و برای رخصتی‌های زمستانی به خانه‌اش در مرکز این ولایت رفته بود. به نقل از این مقام‌ها، جسد این دختر به گونه مرموزی از سوی باشندگان محل دفن شده است. این تنها مثال‌هایی از سه رویداد قتل زنان و دختران‌اند که در رسانه‌ها بازتاب یافته‌اند.

وزارت امور زنان نیز تائید می‌کند که امسال قتل‌های وحشتناک زنان در افغانستان افزایش‌ یافته است. این وزارت می‌گوید که از آغاز سال خورشیدی تاکنون ۴۷ رویداد قتل زنان در این وزارت ثبت ‌شده است که در این میان ۲ رویداد محکمه صحرای، ۵ رویداد حلق‌آویز و دو قضیه قتل زنان در زندان طالبان بوده است.

 رؤیا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان به دویچه‌وله گفت که بیشتر این قتل‌ها در بخش‌های ناامن و یا زیر اداره طالبان صورت می‌گیرد که حکومت هیچ دسترسی به این بخش‌ها ندارند و جز دادرسی کاری از دست این وزارت نیز ساخته نست: «در این قضایای که نزد ما ثبت‌اند زنان به گونه فجیعانه به قتل رسیده‌اند.» دادرس می‌افزاید که این زنان و دختران بیشتر از سوی خانواده‌ها به‌ویژه همسران، برادران و پدرانشان به گونه وحشتناکی کشته شده‌اند.

عوامل افزایش قتل زنان و دختران

با وجود قانون «منع خشونت در برابر زنان» که بر بنیاد آن ۲۲ مورد خشونت خانوادگی در برابر زنان جرم پنداشته شده است و عاملان آن باید مجازات شوند، اما هنوز هم خشونت‌ها خانوادگی به‌ویژه قتل زنان در کشور در حال افزایش است و از تطبیق قوانین خبری نیست. وزارت امور زنان از ناامنی‌ها، عدم دسترسی زنان به عدالت به‌ویژه در بخش‌های دوردست، فرهنگ معافیت از مجازات، عدم تطبیق قوانین به گونه یکسان در تمامی ولایت‌ها، مداخله زورمندان، بیکاری، فقر و اعتیاد به مواد مخدر از عوامل اصلی افزایش خشونت‌های خانوادگی و قتل‌های زنان و دختران نام می‌برد. سخنگوی این وزارت از یک معضل جدی دیگر سخن گفته می‌افزاید: «مداخله زورمندان باعث می‌شود که در بسیاری موارد قضایای قتل هیچ پیشرفتی نداشته باشد.»

برخی از فعالان حقوق بشر به این باورند که نبود منابع و نبود آموزش و ظرفیت کافی نهادهای تطبیق قانون از دیگر عوامل افزایش خشونت‌ها در برابر زنان‌ است.

 

دکمه بازگشت به بالا