اجتماعیاخبار هیدراسلایدگزارش

دالایی لاما، رهبر بودائیان تبت نخستین آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ روز ششم ژوئیه ۱۹۳۵ در یک خانواده تنگدست روستایی در تبت پسری متولد شد که به اعتقاد راهبان بلندپایه بودایی در تبت روح بودا در تنش حلول کرده بود و باید به عنوان چهاردهمین دالایی لاما، رهبریت معنوی و سیاسی بودائیان تبت را به‌عهده می‌گرفت.

در سال ۱۹۵۰ این وظیفه را به عهده نوجوان ۱۵ ساله که نامش لامو دوروندب بود، سپردند اما در همان سال ارتش چین به تبت حمله برد و آنجا را اشغال کرد.

نه سال بعد درپی یک قیام خونین تبتی‌ها علیه اشغالگران، دالایی لاما مجبور به ترک زادگاهش شد و به هند رفت، جایی که امروز هم تبعیدگاه او به‌شمار می‌رود.

دالایی لاما به جای تبلیغ مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی چین، خواستار مقاومت مدنی صلح‌آمیز است و همواره از این مشی برای پیروزی بر اشغالگران تا دندان مسلح تبلیغ می‌کند.

موسیقی، خوراک روح

رهبر بودائیان تبت اکنون به مناسبت ۸۵مین سالگرد تولدش یک آلبوم موسیقی با محتوای مذهبی منتشر کرده است، زیرا به اعتقاد او موسیقی می‌تواند روح بشر را صیقل دهد و به شیوه‌ای به مردم کمک کند که  «من نمی‌توانم.»

برنده جایزه صلح نوبل به این نتیجه رسیده که موسیقی از جمله ناقل این پیام است که منبع واقعی خوشبختی، خوش‌قلبی و مهرورزی به دیگران است.

آلبوم او با عنوان «دنیای درونی» قرار است شنونده را در رسیدن به این هدف کمک کند.

انگیزه تولید سی‌دی موسیقی را جونل کونین، موزیسین ونزولایی و یکی از شاگردان دالایی لاما  در او برانگیخت. کونین به استاد خود گفته بود، آلبومی با صدای او می‌تواند برای افرادی که با استرس زندگی می‌کنند، کمکی عاطفی باشد.

پس از توافق رهبر مذهبی، جونل و همسرش آبراهام کونین با کمک شماری از هنرمندان بین‌المللی اقدام به تهیه سی‌دی کردند. آبراهام خود بیش از ۳۰ ساز را نواخته است.

کونین‌ها در ۱۱ قطعه آلبوم، موسیقی، آموزه‌های دالایی لاما و مانتراهای مشهور را با هم ترکیب کرده‌اند.

مانترا مجموعه‌ای از واژه‌ها و آواهایی است که در هندوئیسم و ​​بودیسم هنگام مدیتیشن یا دعا با آهنگ خاصی به‌دفعات تکرار می‌شود.

گفته می‌شود که آن‌ها بر روی جسم و روح انسان تأثیر مثبت می‌گذارند و قدرت معنوی را افزایش می‌دهند.

در مانتراهای سی‌دی رهبر مذهبی بودائیان تبت، آنچه را که او پراهمیت می‌داند، تکرار می‌شود: انسان‌دوستی، خرد، پاکسازی روح و روان، حمایت و محافظت از هم‌نوع، شجاعت و شفابخشی.

دالایی لاما در سراسر جهان مورد احترام است و برخی به او لقب «مهاتما گاندی دوم» را داده‌اند؛ اما در میان سیاستمداران چینی و کشورهای طرفدار چین منفور است زیرا هنوز رویای استقلال زادگاهش از چین را از دست نداده است و برای تبدیل آن به واقعیت تلاش می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا