اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

خلیل‌زاد: شمار زیادی از مردم بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید: حملهٔ گروهی طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان خلاف تعهدات کاهش خشونت‌ها است و این گروه به مخالفان صلح فرصت تخریب می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ آقای خلیل‌زاد، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۴سرطان) در چند رشته توییت با غیرقابل‌قبول دانستن انفجار موتربمب در مرکز یک شهر، تاکید کرد که این امر با تقویت موضع مخالفان مسلح، باعث فرصت دادن به تخریب‌کنندگان این روند می‌شود.

به گفتهٔ زلمی خلیل‌زاد، خشونت‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته است و شمار زیادی از مردم بدون هرگونه دلیلی کشته می‌شوند.

او افزود: واشنگتن به‌شدت تلاش دارد تا مرحله اول تعهدات خود را براساس توافق‌نامه دوحه انجام دهد که کاهش نیروهای امریکایی و ترک پنج پایگاه، بخشی از این تعهدات است. خلیل‌زاد همچنین ادامه داد که شمار نیروهای ناتو نیز به‌صورت  قابل‌توجهی کاهش یافته است.

فرستاده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان همچنین با اشاره به روند تبادله زندانیان، یادآوری کرد که پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته است و درعین‌حال، هیئت مذاکره‌کننده حکومت و طالبان درباره تدارکات گفتگوهای بین‌الافغانی به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

خلیل‌زاد تصریح کرد که پس از امضای توافق‌نامه دوحه، هیچ امریکایی توسط طالبان کشته نشده و روابط منطقه‌یی نیز بهبود یافته است.

وی درباره خشونت‌های اخیر طالبان تاکید کرد که اجرای مرحله بعد توافق‌نامه صلح مبتنی بر شرایط خواهد بود و از سوی دیگر، ایالات متحده برای رهایی کامل زندانیان، کاهش خشونت‌ها، اجرای کامل تعهدات توافق‌نامه صلح و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی پافشاری دارد.

حملهٔ گروهی طالبان بر ریاست امنیت ملی ولایت سمنگان که در آن ده تن کشته و ۵۴تن دیگر زخمی شدند، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخته است.

به دنبال این حمله، رهبران حکومت افغانستان، این‌گونه حملات طالبان را امتیازگیری این گروه در مذاکرات صلح عنوان می‌‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا