گزارش

خط و نشان کشیدن متقابل پاکستان و طالبان

افزایش تنش‌ها میان پاکستان و طالبان؛ پاکستان طالبان را تهدید به حمله بر خاک افغانستان کرد

نخست وزیر پاکستان هشدار می‌دهد که در صورت لزوم در خاک افغانستان عملیات نظامی انجام خواهند داد. در همین حال طالبان نیز در پاسخ به اسلام آباد می‌گویند اگر تهدیدات اسلام‌آباد عملی شود به آن پاسخ می‌دهیم.

به گزارش رسانه‌ها «انوارالحق کاکر»، نخست وزیر دولت موقت پاکستان در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام‌آباد در صورت لزوم در داخل افغانستان اقدام نظامی انجام خواهد داد، گفت: پاکستان حق دفاع از خود را دارد. ما هر اقدامی را که برای حفاظت از کشور لازم باشد، انجام خواهیم داد.

او در باره به رسمیت‌شناختن گروه طالبان با تأکید به صدای امریکا گفت که اسلام آباد این مسئله را در دست بررسی ندارد.

نگرانی پاکستان از حضور شبهه نظامیان تحریک طالبان پاکستانی یا تی تی پی در خاک افغانستان است که هر از گاهی علیه پاکستان فعالیت می‌کنند. گفتنی است که تی تی پی با طالبان روابط خوبی دارند و تعداد زیادی از جنگجویان این گروه افغانستانی‌اند. این گروه علیه دولت پاکستان جنگ می‌کند و تا هنوز نیز موفق به عملیات‌های خونینی در خاک پاکستان شده‌اند.

پس از واگذاری افغانستان به طالبان روابط این کشور با جهان و به‌خصوص همسایه‌ها پر تنش شده است. به گفته صاحب‌نظران علت این تنش‌ها ریشه در جنگ‌افروزی طالبان دارد. طالبان در دو سال حکومت‌شان بارها با همسایه‌ها وارد جنگ شده‌اند. در یک مورد اخیر که با آتش‌باری نیروهای طالبان بر پاکستانی‌ها جنگ به وقوع پیوست بر علاوه چندین زخمی و کشته‌ طرفین درگیر، مرز تورخم نیز حدود 10 روز مسدود شد. مسدودشدن تورخم باعث شد که هزاران نفر در دو سوی مرز گیر بمانند و بسیاری از مواد غذای نیز فاسد بشود.

دکمه بازگشت به بالا