اخبار هیدرافغانستانزنانگزارش

خشونت علیه زنان خبرنگار در افغانستان ادامه دارد

یک فعال حقوق زنان و خبرنگار اهل افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با «آناتولی» در کابل به مشکلات همکارانش در این کشور پرداخت.

زلما خروتی، فعال حقوق زنان و خبرنگار اهل افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آناتولی در کابل به مشکلات همکارانش در این کشور پرداخت. وی افزود: خود بنده همواره تهدید به مرگ شده‌ام. به همین دلیل مجبور شدم شغلم را کنار بگذارم. او در ادامه مصاحبه همچنین تصریح کرد:

قتل «مینه منگل»، مجری جوان برنامه‌های تلویزیونی در افغانستان دیگر خبرنگاران زن در این کشور را تحت تأثیر شدید قرار داده است. او ماه گذشته در کابل در حمله مسلحانه افراد ناشناس جان باخت.

به دلیل افزایش تهدیدها برای مدت کوتاه افغانستان را ترک کردم اما پس از بازگشت این تهدیدها دوباره شروع شد. بارها با تهدید به مرگ روبه رو شدم و افراد مسلح مرا تعقیب کردند. دیگر نمی‌توانم از خانه بیرون شوم. در افغانستان امنیت جانی ندارم.

زلما خروتی در پاسخ به این سؤال که علل این تهدیدها چیست؟ گفت: چون از حقوق زنان در افغانستان دفاع می‌کنم. هنوز افراد بسیار وجود دارند که می‌خواهند زنان افغانستان مثل برده زندگی کنند.

در روزهای اخیر در افغانستان حمله و فشار به فعالان حقوق زنان و خبرنگاران زن افزایش یافته است. این وضعیت زنان افغانستان را نگران می‌کند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان شمار زنان خبرنگار در این کشور به دلیل ناامنی، تهدید و فشارها توسط خانواده‌ها کاهش یافته است.

بنا به این گزارش بیشتر خبرنگاران زن در ولایت‌های کابل، مزار شریف و هرات کار می‌کنند. اما در ولایت‌های شامل نورستان، کنر، پکتیکا، زابل و ارزگان هیچ خبرنگار زن فعالیت ندارند.

در سراسر افغانستان نیز تعداد خبرنگار و کارمند زن در تلویزیون و رسانه‌ها ۱۶۹۶ نفر است. طی ۷ سال اخیر در افغانستان تعداد زیادی از زنان پلیس، سیاستمدار، معلم، دانشجو و خبرنگار مورد حمله قرار گرفت یا ترور شدند.

برخی از این حملات توسط افرادی که می‌خواهند زنان را از اماکن عمومی دور کنند، صورت گرفت و برخی نیز از سوی نزدیکان قربانیان این حملات انجام شد.

  • منبع: آناتولی
دکمه بازگشت به بالا