اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیبین‌المللیگزارش

توافق «کابل» و «تهران» بر تسریع نهایی کردن سند همکاری‌های مشترک

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق با افغانستان برای تسریع در نهایی شدن سند جامعه همکاری‌های دو کشور خبر می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ عراقچی در نشست «چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران: چالش‌ها، فرصت‌ها»  اظهار داشت: در شرایط حاضر امضای سند راهبردی بین ایران و افغانستان فقط امضای دو سند نیست؛ بلکه بسیار ارزشمند است زیرا افغانستان در شرایط خاصی است و روند صلح آغاز شده و امضای سند همکاری در این شرایط به معنی حمایت قاطع دولت ایران از افغانستان و مذاکراتی است که به هبری دولت افغانستان با محوریت و مالکیت دولت افغانستان برگزار می شود.

وی درباره مسئله آب بین ایران و افغانستان گفت: ما باید آب را به موضوعی تبدیل کنیم که هر دو طرف از آن بهره ببرند و مسئله آب باید به جای دعوا به موضوع همکاری تبدیل شود. همچنین بین دو کشور باید اشتغال مشترک ایجاد شود محصول مشترک آن توسط دو طرف برداشت شود.

عراقچی می‌گوید که یکی از مواد این سند اصل عدم تجاوز است که طرفین نباید تحت هرگونه شرایطی به حریم یکدیگر تجاوز نکنند و به دیگران نیز اجازه ندهند تا از خاک و قلمرو آن‌ها علیه دیگری استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا