اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

توافق‌نامه صلح بین طالبان و آمریکا در قطر امضا شد

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمامی نظامیان خارجی و خصوصاً آمریکایی از خاک افغانستان کرده است. آمریکا براساس این توافق و در صورت پایبندی طالبان به تعهداتش، ظرف ۱۴ ماه تمامی نظامیانش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

کارشناسان و منتقدان، این توافق صلح را «قمار سیاست خارجی» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌نامند و می‌گویند که امضای این توافق توسط طرف آمریکایی به گروه اسلام‌گرای طالبان مشروعیتی بین‌المللی خواهد بخشید.

هیئت ۳۱ نفره طالبان به قطر رسیده‌اند و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافقنامه صلح را در هتل «شرایتون» در دوحه امضاء خواهد کرد.

علاوه بر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، شاه محمد قریشی همتای پاکستانی و عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی وی، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان، هیئت شش نفره دولت افغانستان که ظاهراً دعوت رسمی نیستند و نمایندگان برخی کشورها و سازمان‌ها نیز در مراسم امروز حضور دارند.

شاه محمد قریشی، وزیر خارجه پاکستان در آخرین اظهارنظرهای خود، روز شنبه را روزی مهم خواند و گفت که کشورش خواهان «خروج مسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان است».

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان توافق با طالبان را مشروط دانسته و پایداری توافقنامه صلح را به دست از جنگ کشیدن این گروه منوط کرده است.

هم‌زمان و از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در کابل به سر می‌برد روز شنبه با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد. آقای عبدالله در این دیدار ضمن تشکر از نقش ناتو در مبارزه با تروریسم در افغانستان، امروز را روزی تاریخی و سرنوشت‌ساز برای کشورش خواند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم یک روز پیش ایران را تهدیدی برای این توافق صلح خوانده و گفته بود که آمریکا ایران را به دقت زیر نظر دارد تا تلاش‌ها برای تحقق صلح در افغانستان را مختل نسازد.

دکمه بازگشت به بالا