اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیسیاسیعکس

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد و رئیس یوناما

به گزارش شانا نیوز به نقل از دویچه‌وله سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که تدامیچی یاماموتو، رئیس هیئت نمایندگی ملل متحد در افغانستان (یوناما)، با ملا برادر آخوند و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرده است.  

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته است که این گفتگو درباره «روند جاری صلح، تلفات ملکی و کمک‌های بشری در مناطق زیر کنترل امارت اسلامی» متمرکز بوده است.

یوناما یادآوری کرده است که به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای پایان بخشیدن به جنگ، با همه جوانب این منازعه به صورت مکرر دیدار می‌کند و دیدارهای مرتبی با نمایندگان طالبان در دوحه نیز دارند.

یک سخنگوی یوناما به خبرگزاری رویترز گفته است که این نهاد در مواقع مختلف از چنین نشست‌هایی خبر داده است، اما بر اساس ماموریت خود، در این رابطه بیشتر اظهار نظر نمی‌کند.

این دیدار در زمانی صورت گرفته است که نمایندگان کشورهای ایالات متحده امریکا، روسیه و چین در مسکو در تلاش یافتن راه‌هایی برای وادار کردن طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان گفتگو کردند.

گروه طالبان تا حالا چندین بار با نمایندگان ایالات متحده امریکا مذاکره کرده است. نمایندگان این گروه همچنین از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای علاقمند به افغانستان نیز دیدار داشته اند.

اما این گروه تا حالا از مذاکره با حکومت افغانستان خودداری کرده و آن را «دست‌نشانده» خارجی‌ها می‌داند.

هفته گذشته قرار بود یک نشست «بین‌الافغانی» میان هیئتی از افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه برگزار شود، اما به دلیل اختلاف در مورد شرکت‌کنندگان، لغو گردید.

حکومت افغانستان برای این نشست یک هیئت ۲۵۰ نفری به شمول نمایندگان حکومتی، چهره‌های سیاسی خارج از حکومت و نمایندگان جامعه مدنی و زنان را معرفی کرده بود که با اعتراض طالبان مواجه شد.

دکمه بازگشت به بالا