اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

با امضای توافق‌نامه صلح انتخابات به تعویق می‌افتد و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید، تمام موارد اختلافی در گفتگو میان مقام‌های آمریکایی و گروه طالبان حل شده است و توافق‌نامه نهایی تا ۱۰ روز آینده در یکی از کشورهای اروپایی میان دو طرف به امضا خواهد رسید.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ این عضو طالبان بیان داشت، هم‌اکنون طرفین مذاکره بر سر تعیین زمان و مکان امضای این توافق‌نامه رای‌زنی دارند و به احتمال قوی توافق‌نامه صلح در ناروی یا آلمان با حضور ناظران بین المللی امضا  خواهد شد.

به گفته او، با امضای این توافق‌نامه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تعویق می‌افتد و مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این دولت افغانستان بر برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است.

رئیس جمهور غنی دو روز پیش اعلام کرد که حکومت وحدت ملی در آخرین روزهای پایان قانونی دوره‌اش قرار دارد و بنائاً برگزاری انتخابات در زمان از قبل تعیین شده آن(ششم میزان) یک امر حتمی است.

او گفت: «آیا یک حکومت ضعیف صلح کرده می‌تواند؟ آیا یک حکومت که در آخرین مرحله مدت قانونی‌اش باشد تصامیم سخت را گرفته می‌تواند؟ صلح قاطعیت و صلاحیت می‌خواهد.»

با این وجود، مسئولان در کمیسیون انتخابات نیز بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان تاکید دارند.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در این مورد به رسانه‌ها گفت که این کمیسیون، تمام آمادگی‌ها را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه روی دست گرفته است.

به گفته او، از دید کمیسیون، برگزاری انتخابات به تاریخ ششم میزان، خط سرخ است و تغییر نخواهد خورد.

اما؛ گفته می‌شود زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز به روند صلح نسبت به انتخابات اولویت می‌دهد.

آقای خلیلزاد همزمان با پایان دور هشتم مذاکراتش با طالبان در روزهای عید قربان، ابراز امیدواری کرد که این آخرین عیدی باشد که مردم افغانستان در جنگ تجلیل می‌کنند.

با این وجود، اختلاف دیگاه میان حکومت افغانستان و آمریکا، بر سر اولویت دادن به مسئله صلح و یا برگزاری انتخابات، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مردم افغانستان را نیز در حالت سردرگمی قرار داده است.

با آنکه حدود ۱۵ روز از آغاز رسمی کاروزارهای انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد؛ اما بسیاری از نامزدان رسماً کمپاین‌های انتخاباتی شان را آغاز نکرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا