اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

استقبال عربستان سعودی از امضای قرارداد صلح بین آمریکا و طالبان

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ وزارت خارجه عربستان سعودی تأکید کرد «پادشاهی سعودی چشم امید دوخته که این گام منجر به برقراری آتش‌بس دائمی و فراگیر و نیز ایجاد صلحی در اقصی نقاط جهان شود تا نقشی در تحقق آرزوها و خواسته‌های ملت برادر در افغانستان در راستای توسعه و شکوفایی شود.»

توافق‌نامه صلح آمریکا با گروه تندرو طالبان بعدازظهر شنبه ۱۰ حوت در شهر دوحه قطر رسماً امضا شد. زلمی خلی‌لزاد، نماینده ویژه امریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان این توافق‌نامه را امضا کردند.

پیش از امضای این توافق‌نامه صلح، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا سخنرانی کرد از گروه طالبان خواست به وعده‌هایش عمل کند.

این توافق‌نامه پس از ۱۸ ماه تلاش امریکا امضا شد و قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی در ۱۰ مارچ امسال در ناروی (نروژ) برگزار شود.

هم‌زمان با امضای توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با وزیر دفاع امریکا و دبیرکل ناتو در کابل نشست مشترک خبری برگزار کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در این نشست خبری گفت، تمام توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان «مشروط» است.

در همین حال، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در این نشست خبری گفت، امروز یک لحظه کلیدی برای فرایند صلح است و واشنگتن به تعهداتش متعهد خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا