اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

آمادگی ترکیه برای میزبانی از مذاکرات صلح

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ اوغوزخان ارطغرول، سفیر ترکیه در کابل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آناتولی با اشاره به توافق آمریکا و گروه طالبان، گفت: ترکیه در صورتی که نیاز باشد حاضر است از برگزاری مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان میزبانی کند.

ارطغرول همچنین با اشاره به توافق مذکور که در ۲۹ فبروی سال جاری بین آمریکا و طالبان در قطر امضا شد، گفت: پس از این گام درست که در راه صلح پایدار برداشته شده است، تلاش‌هایی وجود دارد که باید انجام شود.

وی همچنین با بیان این‌که در این راستا مذاکرات بین طرف‌های افغانستان نیز باید آغاز شود، گفت هیئت مذاکره‌کننده با طالبان باید از سیاسی‌ها، رهبران، زنان و جوانان متشکل شود.

سفیر ترکیه با تاکید بر این‌که برای برقراری صلح پایدار در افغانستان به‌خصوص حمایت کشورهای منطقه ضروری است گفت: «ما به عنوان ترکیه اگر از طرف افغان‌ها برای محل برگزاری مذاکرات درخواستی ارائه شود حاضریم نقش خود را ایفا کنیم.»

ارطغرول همچنین با اشاره به توافق میان آمریکا و طالبان بر لزوم بررسی دقیق متن این توافق‌نامه و پایبندی به مفاد آن تاکید کرد.

وی همچنین درباره حضور نیروهای ناتو در افغانستان گفت: «ترکیه جایگاه ویژه‌ای در افغانستان دارد. به همین دلیل اگر مردم افغانستان درخواست کنند به حضور خود در این منطقه ادامه می دهیم.»

ارطغرول همچنین با اشاره به حمایت ۱۹ سال اخیر ترکیه از افغانستان تصریح کرد که این کشور از بیشترین کمک‌های ترکیه برخوردار شده است.

گفتنی است «توافق‌نامه آوردن صلح در افغانستان» میان آمریکا و گروه طالبان در ۲۹ فبروری در دوحه، پایتخت قطر امضا شده و کاهش خشونت، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آزادی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی از مفاد اصلی این توافق‌نامه به شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا