اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیعکسگزارش

افغانستان در حال مواجه با «سونامی گرسنگی»

یکی از مقامات ارشد «برنامه جهانی غذا سازمان ملل»  (WFP) در مصاحبه با آسوشیتدپرس هشدار داد که افغانستان با «سونامی گرسنگی» روبرو است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ۵۵ آنلاین؛ بیش از ۲۲ میلیون نفر در افغانستان با «کمبود مواد غذایی» و بیش از ۸ میلیون شهروند در «معرض گرسنگی» هستند.

فقدان کمک به همراه بحران همه‌گیری ویروس کرونا و خشکسالی، افغانستان را به سمت «تورم شدید» و «کمبود منابع غذایی» سوق داده است.

کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا کمک جدیدی به ارزش بالغ بر ۳۰۸ میلیون دالر به‌عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده است؛ کمکی که از اکتبر ۲۰۲۱ مجموع کمک‌های آمریکا به افغانستان و پناهجویان این کشور را به رقم تقریبا ۷۸۲ میلیون دالر رسانده است.

مری-الن مک‌گرورتی، این مقام ارشد در «برنامه جهانی غذا سازمان ملل» توضیح داد که افغانستان به ۴.۴ میلیارد دالر و این سازمان حدود ۲.۶ میلیارد دالر برای حداقل کاری که باید در سال ۲۰۲۲ در افغانستان انجام شود، احتیاج دارند.

به گفته‌های این مقام ارشد، این اولین باری‌ است که کشاورزان افغانستان باید چشم انتظار کمک‌های بشردوستانه باشند.

مک‌گرورتی افزود: آیا می‌توانید تصور کنید که روزی قادر نباشید به فرزندانتان غذا دهید؟ و آیا می‌توانید تصور کنید که قادر نیستید همان بچه را گرم و راحت نگه دارید؟ این درد و رنج «غیرقابل تصور» است و اکنون امروز به این حمایت‌ها برای جلوگیری از این درد و رنج نیاز داریم.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت، افغانستان را تصرف کرد، وضعیت اقتصادی این کشور متزلزل شد.

تحریم‌ها علیه طالبان، صدها میلیون دالر از منابع مالی بین‌المللی را که دولت بر آن تکیه می‌کرد، قطع کرده است. میلیاردها دالر از دارایی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده و ارتباط سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی با جهان قطع شده است. در نتیجه، امارت اسلامی طالبان تا حد زیادی قادر به پرداخت حقوق مردم نیست و بدین ترتیب اقتصاد کشور از بین رفته است.

دکمه بازگشت به بالا