اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمهاجرت

وزارت مهاجرین خواستار گزارش‌دهی سازمان بین‌المللی مهاجرت شد

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان امروز  (پنج‌شنبه ۵سرطان) با انتشار اعلامیه‌یی گفته است که سید حسین عالمی بلخی در یک کنفرانس ویدیویی با رییس عمومی دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت درباره برنامه‌های اشتعال‌زایی برای بازگشت‌کنندگان به‌ویژه برنامه «رادا» بحث و گفت‌وگو کرده است.

«رادا» برنامه‌یی است که برای ادغام پایدار و اشتغال‌زایی برای بازگشت‌کنندگان توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت روی دست گرفته شده و این برنامه با نظارت و همکاری مشترک وزارت مهاجرین و اتحادیه اروپا تطبیق می‌شود.

در این کنفرانس ویدیویی، آقای بلخی گفته است که براساس تفاهم‌نامهٔ مشترک، پروژه رادا در افغانستان با رهبری وزارت مهاجرین عملی می‌شود و نقش رهبری و نظارتی وزارت در برنامه رادا باید مشخص باشد.

 به گفتهٔ سید حسین عالمی بلخی، پروژه‌های کوچک اشتغال‌زایی برای کاریابی بازگشت‌کنندگان در برنامه رادا از موثریت کافی برخوردار نیست و مشکل اساسی بازگشت‌‌کنندگان را حل نمی‌تواند.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افزود: «نیاز است تا ادارهٔ (آی‌اوام) ازاین‌که در برابر پول مصرف‌شده به چه تعداد افراد بازگشت‌‌کننده، کار و شغل دایمی ایجاد کرده، گزارش دهد و برای بهبود وضع موجود، طرح مشخص و عملی به وزارت ارایه کند.»

او تصریح کرد که برای بهبود وضعیت بازگشت‌کنندگان، باید در سطح تخنیکی و رهبری هماهنگی بیشتر میان دو اداره به وجود آید؛ در غیر این صورت باید تعریف جدیدی از پروژه‌های رادا صورت گیرد.

در همین حال سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز وعده داده است که در راستای بهبود وضعیت بازگشت‌کنندگان همکاری کند.

رییس این سازمان، متعهد شده است که در آیندهٔ نزدیک، نشست‌های کمیته‌های تخنیکی و رهبری را درباره تطبیق پروژه رادا، برگزار کند و گزارشی را درباره مئثریت این پروژه، به حکومت افغانستان ارایه کند.

دکمه بازگشت به بالا