اخبار هیدرامنیتبین‌المللیگزارش

«نظامیان پایگاه عین‌الاسد ۸ ساعت قبل از حمله موشکی ایران به سنگرهای امن منتقل شده بودند.»

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ بنا بر اظهارات منابع اطلاعاتی، در نیمه‌شب به وقت بغداد هیچ جت جنگنده یا بالگردی در محوطه روباز قرار نداشته‌اند و سربازان و مهمات دپوشده در زاغه‌ها نیز به پناهگاه‌های امن منتقل شده بوده‌اند.

یک افسر اطلاعاتی عراق گفته است نیروهای آمریکایی چنان از حمله «کاملاً آگاه» بوده‌اند که موشک‌ها در زمان شلیک در ساعت ۱.۳۰ دقیقه بامداد، به زاغه‌هایی برخورد کردند که «ساعت‌ها پیش تخلیه شده بودند» و هیچ‌کس در این جریان زخمی و کشته نشد.

رویترز می‌نویسد نزدیک به ۶ روز پس‌ازاین حمله، گزارش‌ها نشان می‌دهد این عملیات یکی از بدترین موارد محرمانه نگاه‌داشتن اطلاعات در تاریخ جنگ‌های مدرن بوده است.

سرهنگ آنتیونت چیس از ارتش آمریکا که در عراق حضور دارد درباره حمله می‌گوید: «من اطلاعاتی دریافت کردم که یک حمله موشکی در پیش است و این حمله متوجه عین‌الاسد خواهد بود. ما خیلی خوب آماده بودیم… فقط ده روز قبل از آن رزمایشی برای آمادگی برای حمله‌ای مشابه برگزار کرده بودیم.»

در همین حال یک مشاور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت ایران لحظاتی قبل از حمله موشکی، غیرمستقیم عراق را باخبر کرده بود. این منبع عراقی گفته است پیام ایران از طریق یک کشور عربی و یک کشور اروپایی (که نام آن‌ها را نبرده است) به مقامات عراقی رسانده شده است.

پنج روز پس‌ازاین‌که پهبادهای آمریکایی با هدف قرار دادن موتر حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد، او و همراهانش را کشتند، ایران با موشک‌های بالستیک پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق را هدف گرفت. در حمله موشکی ایران هیچ نظامی یا غیرنظامی آمریکایی و عراقی کشته نشد.

ساعاتی پس‌ازاین حمله، پدافند سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را در آسمان حومه تهران «به اشتباه» با موشک هدف قرار داد که در نتیجه آن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا