اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

گفتگوی مقامات افغانستان و پاکستان در راستای بهبود روابط دو کشور

پاکستان، جایی ‌که به باور افغانستان در آن بار‌ها حمله‌های مرگبار افغانستان سازمان‌دهی شده است، دوشنبه میزبان نشست مرور برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی بود.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در حساب تویتر خود نوشته است که ادریس زمان معاون سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان رهبری هیئت افغانستانی و سهیل محمود، معاون سیاسی وزارت خارجه پاکستان ریاست هیئت این کشور را در این نشست به عهده داشتند.

وزارت خارجه افغانستان در خبرنامه‌ای گفته است که بهبود روابط دو کشور و روند صلح از مسایل مورد بحث زمان و محمود بود.

علی امیری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در کابل باور دارد که این سفر هیئت افغانستان به پاکستان از سفر‌های مشابه در گذشته متفاوت نیست: «پاکستان موضع خود را تقویت کرده ‌است، ابزار فشار بیشتر پیدا کرده‌ است، افغانستان را با مشکلات و دردسرهای زیاد مواجه کرده است، اما افغانستان از این فشار‌ها درس لازم نگرفته است. فعلاً هم هیئت افغانستانی تقریباً با دست خالی و موضع تکراری به پاکستان رفته است.»

مبارزه با تروریسم، کاهش خشونت و گفتگو‌های صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها از موارد کلیدی برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی خوانده شده‌اند.

این برنامه در ماه می سال۲۰۱۸ ایجاد شد.

هیئت افغانستان دوشنبه برای اشتراک در نخستین نشست مرور برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی به شهر اسلام‌آباد رسید.

در خبرنامه وزارت خارجه افغانستان آمده‌است که، سفر برنامه‌ریزی‌شده محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به پاکستان نیز یکی از مسایل مورد بحث میان ادریس زمان و سهیل محمود بود.

قرار است آقای غنی در بیست و هفتم ماه روان میلادی به پاکستان برود.

او سه‌شنبه گذشته، چهارم جون در کابل ابراز امیدواری کرد که این سفر صفحه نو تاریخی را میان کابل و اسلام‌آباد بگشاید: «باید به دقت پیش برویم که به یک نقشۀ راه عملی دست یابیم و جنبه‌های تطبیقی‌اش برای ملت‌های افغانستان و پاکستان قابل اعتماد باشد.»

آقای غنی گفت، پس از ملاقاتش با عمران خان، صدر اعظم پاکستان در ۳۱ ماه می در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی روی سفرش به پاکستان توافق حاصل شد.

دیدار رو در روی غنی و خان نشانۀ تازۀ از کاهش تنش‌ها میان دو کشور همسایه خوانده شده ‌است.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان از دیدار دو رهبر استقبال کرد.

او ساعاتی پس از این دیدار گفت: «بهبود یافتن روابط افغانستان و پاکستان برای دست‌یابی، تطبیق و سرمایه‌گذاری درباره فرصت‌ها برای اتصال منطقه‌ای، ادغام و توسعه مهم است.»

حکومت افغانستان از دیر زمان به این‌سو پاکستان را به پناه دادن به جنگجویان طالبان که حمله‌ها را در افغانستان انجام می‌دهند، متهم کرده‌ است؛ اما پاکستان همواره این اتهام را بی‌اساس خوانده ‌است.

دکمه بازگشت به بالا