اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

گفتگوهای صلح در حاشیه صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه

مقام‌های روسیه یک بار دیگر شماری از سیاستمداران افغانستان و نمایندگان طالبان را به مسکو دعوت کرده‌اند.

قرار است این افراد در مراسم تجلیل از صدمین سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی این مراسم امروز سه‌شنبه با شرکت شماری از چهره‌های حکومتی و غیرحکومتی افغانستان و یک هیئت طالبان در مسکو آغاز می‌شود و فردا چهارشنبه پایان خواهد یافت.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان نوشته است که گروهی از سیاستمداران به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر افزون بر شرکت در این مراسم، درباره پروسهٔ صلح نیز گفتگو خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، یک سخنگوی آقای کرزی شرکت او در این مراسم را تأیید کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ناوقت دیروز دوشنبه در یک خبرنامه گفت، یک هیئت ۱۴ نفری به رهبری ملأ عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر سه‌شنبه در مراسم تجلیل از سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه شرکت خواهد کرد.

مجاهد افزوده است، هیئت طالبان روز چهارشنبه با سیاستمداران و بزرگان افغانستان برای مذاکرات غیررسمی برای بحث درباره آیندهٔ افغانستان ملاقات خواهد کرد.

به نقل از اسپوتنیک، اعضای هیئت طالبان در نشست مسکو را افراد زیر تشکیل می‌دهند. ملأ عبدالغنی برادر، شیرمحمد عباس استانکزی، شیخ شهاب‌الدین دلاور، شیخ‌الحدیث سید رسول، مولوی عبدالسلام حنفی، ملأ محمدفاضل آخوند، مولوی امیرخان متقی، ملأ عبداللطیف منصور، قاری دین‌محمد حنیف، محمدسهیل شاهین، ملأ خیرالله خیرخواه، مولوی محمدنبی عمری، ملأ نورالله نوری و مولوی محمدحسن.

غفوراحمد جاوید، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفته است که محمدکریم خلیلی، رئیس این شورا نیز برای شرکت در این مراسم به مسکو رفته است؛ اما او نگفت که آقای خلیلی هم با نمایندگان طالبان دیدار خواهد کرد یا خیر.

آقای جاوید همچنین در یک پیامی که به رسانه‌ها فرستاده چنین گفته است: «شورای عالی صلح امیدوار است که فعالیت‌های تمامی طرف‌ها در پیوند به صلح و ثبات افغانستان با افغان‌ها هماهنگ شود و این فعالیت‌ها باید زمینهٔ مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم سازد.»

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجهٔ افغانستان در حساب تویتر خود نوشته است، لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو به نمایندگی از افغانستان در مراسم تجلیل از صدمین سالروز روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه شرکت می‌کند؛ اما روشن نیست که آقای بهاند با هیئت طالبان دیدار خواهد کرد یا خیر.

در این حال، حضرت عمر زاخیل وال، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان دیشب در حساب تویتر خود نوشت، برای شرکت در این مراسم و همچنین دومین کنفرانس صلح بین‌الافغانی به مسکو رسیده است.

گروه طالبان که شش بار با هیئت امریکایی در قطر گفتگو کرده است، تا هنوز درخواست‌ها برای اجرای مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را نپذیرفته است.

بحث گفتگوهای احتمالی میان طالبان و چهره‌های سیاسی بیرون از چوکات حکومت افغانستان در مسکو در حالی مطرح می‌شود که نشست برنامه‌ریزی‌شدهٔ بین‌الافغانی ماه گذشتهٔ میلادی در قطر لغو شد.

نمایندگان طالبان و شخصیت‌های برجستهٔ سیاسی به شمول حامد کرزی در ماه فبروری نیز در مسکو باهم دیدار و گفتگو کرده بودند.

در این ملاقات مقام‌های حکومت به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان حضور نداشتند.

دکمه بازگشت به بالا