اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

گزارشگران بدون مرز: تضمین آزادی بیان باید پیش‌شرط مذاکرات صلح با طالبان باشد

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌ها در افغانستان دیروز چهارشنبه فراخوانی را به نام «بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، صلح عادلانه و پایدار ممکن نیست»، منتشر کردند.

این سازمان‌ها در این فراخوان از کشورها و نهادهای  بین‌المللی دخیل در گفتگوهای صلح با طالبان می‌خواهند تا حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال اخیر، تامین امنیت، حفاظت از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران و رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه را پیش‌شرط گفتگو با طالبان قرار دهند.

 رضا معینی، مسؤل سازمان خبرنگاران بدون مرز برای افغانستان و ایران هنگام انتشار این فراخوان در نشستی در کابل گفت:«ما صلحی را می‌خواهیم که تامین‌کننده امنیت و حفظ دست‌آوردهای ۱۸ ساله در افغانستان باشد.» او اضافه کرد:« بدون شک هر صلح و قراردادی اگر ۱۸ سال تلاش و کوشش را که خون‌های بسیاری‌ها بر آن ریخته است، نقض کند، صلح عادلانه و پایدار نیست.»

 در این فراخوان همچنین آمده است که عدم شفافیت در گفتگوهای صلح، مذاکرات مخفیانه و پنهان کردن نتایج آن از افکار عمومی و خبرنگاران، نگرانی‌ها را مبنی بر این که دموکراسی و آزادی قربانی خواهد شد، بیشتر می‌کند.

 فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان و سازمان گزارشگران بدون مرز همزمان از حکومت افغانستان و طالبان خواسته‌اند تا مذاکرات صلح را به سرعت آغاز کنند. این نهادها، سیاستمداران به ویژه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و اعضای جامعه مدنی را نیز به حمایت از این فراخوان و ابراز نظر در این باره فراخوانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا