اجتماعیاخبار هیدرافغانستانبهداشتگزارش

کرونا در دایکندی؛ «با رسیدن نتیجه آزمایش، بیمار فوت کرد»

باشندگان ولایت دایکندی در مرکز افغانستان از احتمال افزایش واقعات مثبت بیماری کووید ۱۹ و کمبودی امکانات، شدیداً ابراز نگرانی می‌کنند. در ریاست صحت عامه ولایت دایکندی ۴۹ واقعه مشکوک به ویروس کرونا به ثبت رسیده است که نتیجه هشت مورد آن مثبت اعلان شده و یک تن وفات کرده است.

اسحاق‌علی درمان، رئیس صحت عامه ولایت دایکندی می‌گوید که در این ولایت یک مرکز صحی ۲۰ بستر برای مریضان ویروس کرونا فعال است و این مرکز کافی نیست. مشکل دیگر در این ولایت مدت زمانی است که نتایج آزمایش ها معلوم می‌شود.

در دایکندی تجهیزات لازم برای آزمایش موارد مشکوک کرونا وجود ندارد. وقتی از افراد مشکوک نمونه گرفته می‌شود، این نمونه‌ها از طریق موتر به کابل فرستاده می‌شود. دایکندی حدود ۵۰۰ کیلومتر از کابل فاصله دارد و پیمودن این مسیر صعب‌العبور حدود ۱۶ ساعت وقت می گیرد.

رئیس صحت عامه دایکندی می‌گوید که نتایج آزمایش‌ها بعد از شش روز از کابل دوباره به دایکندی می‌رسد. او از حکومت خواهان ایجاد سه مرکز صحی مخصوص ویروس کرونا در سه ولسوالی این ولایت شده است.

رئیس صحت عامه ولایت دایکندی از خانم ۶۵ ساله‌ای که در نتیجه ابتلا به کرونا وفات کرده است صحبت می‌کند. او می‌گوید: «هنگامی که در نیلی، مرکز دایکندی معاینه صورت می‌گیرد، این شخص مشکوک به نظر می‌رسد و سمپل وی به کابل روان می‌شود و بعد از هفت روز، نتیجه‌اش مثبت مشخص می‌شود و سه ساعت بعد از بین می‌رود.»

آنچه خطر شیوع گسترده کرونا را در این ولایت بیشتر کرده است، بازگشت مهاجران از ایران است. خانمی که در این ولایت وفات کرده است نیز از ایران برگشته بود. درمان می‌گوید که از مجموع هشت نفری که نتایج آزمایش‌شان مثبت برآمده، پنج نفر آن از ایران و یک نفر از هرات به این ولایت بازگشت کرده‌اند و دو نفر دیگرشان کارمندان صحی این ولایت هستند.

باشندگان این ولایت با انتقاد از نبود مرکز تشخیص ویروس کرونا می‌گویند که سمپل‌های افراد مشکوک به ویروس کرونا روزها را در مسیر راه کابل سپری می‌کند.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی
دکمه بازگشت به بالا