اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتکودکان

واکسن پولیو ناپاک است و ایمان دریافت‌کننده‌اش به الله ضعیف می‌شود!

فرید دو ساله باید واکسن ضد فلج اطفال می‌شد، اما خانواده‌اش شایعات را باور کرده و نگذاشتند او واکسن شود. حالا او به ویروس پولیو مبتلا شده و باید با یک بیماری بدون درمان که در بدترین صورت می‌تواند کشنده باشد، مبارزه کند.

عبدالولی، کاکای این کودک و بزرگ خانواده به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی داکتران به من گفتند که وی به بیماری فلج اطفال مبتلا شده، بسیار متأسف شدم. من به شایعات علیه برنامه واکسن پولیو باور کردم که گویا یک طرح علیه مسلمانان است.»

بسیاری از خانواده‌های افغانستانی در مناطق روستایی این شایعه را مثل عبدالولی باور کرده و نگذاشته‌اند کودکان خانواده‌شان واکسن شوند.

شمار مبتلایان به ویروس فلج اطفال در افغانستان در یک دهه اخیر به طور چشمگیری کاهش یافت و از ۸۰ نفر در سال ۲۰۱۱ به ۱۳ تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت. اما در سال گذشته یک بار دیگر شمار مبتلایان در سراسر این کشور افزایش یافت و به ۲۱ مورد رسید.

واکسن فلج اطفال در افغانستان اجباری است، اما به خاطر عدم اعتماد مردم، در مناطق روستایی به دشواری انجام می‌شود.

طالبان در مناطق تحت کنترلشان برای این برنامه ممانعت ایجاد کرده و آن را کاملاً ممنوع کرده‌اند. ملیشه‌ها و برخی علمای دینی به مردم می‌گویند این واکسن یک برنامه غربی برای عقیم کردن کودکان افغان است؛ یا اینکه پوششی برای جاسوسان غربی و حکومت افغانستان است.

این جنجال از زمانی بیشتر شد که سازمان استخبارات امریکا «سی آی ای» از یک برنامه تقلبی واکسن برای پیدا کردن رد پای اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده استفاده کرد. بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان توسط نیروهای ویژه در سال ۲۰۱۱ کشته شد. این کار امریکا تئوری توطئه شورشیان و شایعات را در پاکستان و افغانستان شعله‌ور کرد.

هراس عمومی به اندازه‌ای زیاد شده که برخی از والدین پس از آنکه در مراکز صحی مناطق تحت کنترل حکومت قطره واکسن فلج اطفال به دهان کودکشان چکانده می‌شود، طفلشان را مجبور می‌کنند استفراغ کند. عزیزه وطنوال، یک داکتر در شهر قندهار گفت: «ما این کار را زیاد می‌بینیم. آن‌ها به این شایعات باور کرده‌اند.»

یارمحمد که راضیه دختر سه ساله‌اش را به یک کلینیک محلی در قندهار آورده، می‌گوید که ملاهای محلی به روستایی‌ها گفته‌اند که واکسن فلج اطفال ایمان را ضعیف می‌کند.

این دختر نیز به ویروس فلج اطفال مبتلا شده است. یارمحمد به دخترش که توان راه رفتن را ندارد و در بستر افتاده، نگاه کرده و می‌گوید: «دخترم حالا فلج شده است.»

این شایعات در مناطق قبایلی و مرزی میان افغانستان و پاکستان بیشتر است. شایعه دیگر این است که واکسن پولیو از خون خوک ساخته شده است؛ حیوانی که در دین اسلام یک تابو است.

عبدالواسع رحیمی، یک شهروند قندهار گفت: «من از بزرگان و عالمان دین اینجا و در پاکستان شنیدم که واکسن پولیو ناپاک است و کسانی که آن را دریافت کنند، تا آخر عمر ایمانشان به الله ضعیف است.»

به گفته مقامات صحی افغانستان، همه هفت مورد جدید مبتلایان به ویروس فلج اطفال که امسال کشف شده‌اند، در مناطق تحت کنترل طالبان بوده‌اند.

هدایت الله استانکزی، یک مشاور ارشد وزیر صحت افغانستان گفت که طالبان سال گذشته واکسن خانه به خانه را منع کرده و کارمندان صحی مجبور شدند از مساجد به عنوان مراکز واکسیناسیون استفاده کنند.

کارشناسان صحی خانه به خانه را بهترین روش برای تطبیق واکسن می‌دانند. اما این روش به خاطر سوء استفاده سازمان استخباراتی امریکا، تحت سوءظن قرار گرفته است. استانکزی افزود: «ما به مردم می گوییم که کارمندان صحی به کودکان آسیب پذیر کمک می‌کنند و جاسوس نیستند.»

ذبیح الله مجاهد، کسی که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند، گفت که این گروه باور دارد که کارمندان صحی از برنامه واکسیناسیون برای گردآوری اطلاعات در مناطق تحت کنترل شورشیان استفاده کرده و سپس آن را در اختیار نیروهای خارجی قرار می‌دهند.

واکسن پولیو در افغانستان نیز مثل پاکستان تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می‌شود.

مجاهد به خبرگزای فرانسه افزود: «خانه‌های برخی از مقامات طالبان از طریق برنامه واکسن شناسایی شده و بعداً توسط حملات هوایی نیروهای متجاوز هدف قرار گرفته‌اند.»

او ادعا کرد که طالبان برنامه واکسن را به خاطر نگرانی از حملات هوایی نیروهای خارجی و به میان آمدن تلفات ملکی ممنوع کرده‌اند: «ما واکسیناسیون را منع کرده‌ایم و تا زمانی که مطمئن نشویم که این چنین رویدادهایی اتفاق نمی‌افتد، نمی‌توانیم به اجرای آن اجازه بدهیم.»

پاکستان: فیس بوک شایعات در مورد واکسن فلج اطفال را حذف کند

پاکستان از فیس بوک خواسته که هرچه زودتر خبرهای دروغ و تبلیغات سوء علیه کمپاین واکسن فلج اطفال را از صفحات این شبکه اجتماعی حذف کند. کمپاین محو پولیو در پاکستان به خاطر شایعات و خطرات امنیتی به حال تعلیق درآمده است.

پدیده‌های ضد واکسیناسیون در سراسر جهان در حال گسترش است؛ زیرا عده زیادی چنین معتقدند و ادعای بی‌اساسشان را از طریق رسانه‌های اجتماعی پخش می‌کنند، که گویا واکسن منجر به شدت بیماری‌های بسیار ساری می‌شود. مثلاً حتی در ایالات متحده، تعداد موارد سرخکان در ۲۵ سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

به غیر از افغانستان، بیماری فلج اطفال در پاکستان و نایجریا نیز وجود دارد؛ گرچه در سال گذشته در پاپوآ گینه نو نیز به طور بسیار نادر یک مورد کشف شد.

استانکزی که برنامه محو پولیو را در وزارت صحت نظارت می‌کند، اضافه کرد که بیش از یک میلیون کودک افغانستانی در سال ۲۰۱۸ از واکسن پولیو محروم شده‌اند.

وی هشدار داد که اگر طالبان به منع واکیسناسیون ادامه بدهند، بیش از دو میلیون کودک افغانستانی در معرض ابتلا به فلج اطفال قرار می‌گیرند.

وحید مجروح، داکتر روانشناس و کارشناس صحی گفت: «تئوری‌های توطئه در مناطق تحت کنترل سیتزه‌جویان افراطی می‌توانند به شدت مردم را تحت تأثیر قرار دهند». وی اضافه کرد: «مثلاً اگر طالبان به مردم بگویند واکسن بد است، بسیار دشوار است آنان را متقاعد کنی که خوب است.»

وزارت صحت افغانستان می‌گوید که افزایش آگاهی در میان جوامع آسیب پذیر، کلید رفع این شایعات است.

هر سال «اداره آگاهی عامه برای محو پولیو» برای محو این بیماری هدف تعیین می‌کند. میرجان راسخ، سخنگوی این برنامه گفت: «در حالی که این کاملاً ممکن است، اما ناامیدکننده است که در آخر سال ببینی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد، چون مردان مسلح فکر می‌کنند ما جاسوس هستیم و مردم محلی فکر می‌کنند واکسن ناپاک است.»

وی اضافه کرد برای عالمان دینی برنامه‌هایی دارند تا آنان از طریق منابر به مردم بگویند واکسن در اسلام جایز است و “حلال” است.

  • منبع‌: وبسایت فارسی دویچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا