اخبار هیدرافغانستانامنیتگزارش

نقض حقوق بشر و تکرار ارتکاب جنایت جنگی

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح بین حکومت و گروه تروریستی طالبان هر روز منجر به خلق فاجعه جدید و هولناک‌تری می‌شود.

پس از ارتکاب جنایت جنگی توسط این گروه در نقاط محتلف کشور، اینک جنایت بسابزرگ‌تری را که منجر به کشته شدن ۲۸ تن از سربازان پولیس ملی شد، مرتکب شدند.

این سربازان در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان پس از تسلیمی به طالبان تیرباران و به قتل رسیدند.

کشتار دسته‌جمعی اسیران جنگی و تسلیم‌شدگان نشان بارز از نقض حقوق بشر، نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی و نقض حقوق اسیران است که باید سازمان ملل و نهادهای موظف در این عرصه اقدام کند.

طالبان وحشی بسان دوران باستان، قرون وسطی و حتا وحشیانه‌تر از آن دوران با اسیران جنگی در افغانستان برخورد می‌کنند.

در تفکر این گروه اسیران جنگی و یا بطور کلّی شکست‌خـوردگان در جـنگ، مـحکوم به قتل و تارومارند و آنان‌ از لحاظ جانی و مالی در اختیار شخص خودشان محسوب می‌شوند که می‌توانند بـه هـر نحوی که مایلند با آنان رفتار نمایند چنانچه در قرون‌وسطی بر اسیران جنگی رواداشته‌ می‌شد.

وقتی به فجایعی وحشی‌های طالب خیره می‌شوم، یادآور رفتار یهودیان و مسیحیان با اسیران جنگی در جنگ‌های صلیبی می‌شود. همان رفتارهای همراه با ایذاء و شکنجه و مواردی که در عربستان قبل از اسلام، اسیران را از دم تیغ‌ می‌گذراندند‌، به ذهنم می‌آید.

در حقوق بین‌الملل و قوانین جنگ صراحت دارد که به افراد ملکی و اماکن غیرنظامی آسیب نرسد، به مجروحان چه دشمن و چه غیردشمن رسیدگی شود و به اسرای جنگی خوراک و پوشاک تهیه شود و در صورت گماشتن اسرا در کار، حقوق شان پرداخت شود.

در کنوانسیون‌های ژنو مواردی چون قتل، شکنجه، تنبه بدنی، قطع عضو، تجاوز به عنف، گروگان‌گیری، تنبیه دسته‌جمعی، اعدام بدون محاکمه و سایر رفتارهای ظالمانه توهین‌آمیز ممنون قرار داده شده است؛ این در حالیست که گروه طالبان همه روزه در جنگ این اصول زیر پا می‌کنند.

در میدان جنگ طرف پیروز موطف است که در جمع‌آوری اجساد و جلوگیری از به غارت رفتن اموال طرف شکست‌خورده اقدام کند. مراقبت‌های پزشکی برای مجروحان در نظر گرفته شود.

در قوانین بین‌المللی، در حقوق بین‌الملل و کنوانسیون ژنو به صراحت حقوقی را برای اسیران جنگی تبیین کرده است که نقض آن در واقع نقض حقوق بشر و جنایت جنگی است. فردی که در جنگ شرکت کند و دستگیر شود، اسیر جنگی است و باید مطابق با قوانین اسرای جنگی با وی رفتار شود. یعنی باید رفتار انسانی صورت بگیرد، آبرو و حرمت وی حفظ شود و با احترام برخورد شود. حتی تاکید شده است که با اسیران جنگی برخورد یکسان به دور از مسایل جنسیت، مذهب، دین و نژاد شود.

طالب یک گروه اجنبی، نیابتی و عمال بیگانه برای اهداف بیرونی است و هیچ وقتی قادر به تصرف افغانستان نخواهد شد.

این جماعت بی‌خبر از همه چیز که هیچ‌گونه سنخیت و سازگاری با جامعه ندارد، نمی‌تواند با توحش، کشتار و نقض مکرر حقوق بشر و حقوق اسرای جنگی خود را بر مردم تحمیل کند.

  • امیرمحمد احساس 
  • فعال حقوق بشر و تحلیل‌گر سیاسی
دکمه بازگشت به بالا