اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللی

نشست ازبکستان با موضوع افغانستان؛ «طالبان» به خواسته‌اش می‌رسد؟

تحلیلگران سیاسی با اشاره به نشست بین‌المللی با محوریت افغانستان که قرار است به زودی در ازبکستان برگزار شود، بر این باورند که این گونه نشست‌ها، مقدمه و گامی در راستای به رسمیت شناختن حکومت طالبان توسط کشورهای جهان است.

به گزارش شانا به نقل از ایران اکونومیست؛ رژیم طالبان افغانستان که حدود یک سال از شکل‌گیری آن می‌گذرد، هنوز توسط هیچ یک از دولت‌ها یا نهادهای بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. این گروه با وجود مسائل و مشکلات فراوان پیش‌رو، تلاش می‌کند نظر مساعد جامعه بین‌المللی را برای به رسمیت شناختن حکومتش جلب کند؛ هرچند بسیاری از کشورها شروطی را برای این کار تعیین کرده‌اند که به نظر می‌رسد طالبان، تمایل چندانی به اجرای برخی از آن‌ها ندارد.

خبرگزاری صدا افغان(آوا) در گزارشی با موضوع اجلاس قریب‌الوقوع ازبکستان نوشت: وزارت امور خارجه‌ ازبکستان اعلام کرده که قرار است در روزهای آینده، میزبان یک نشست بین‌المللی در رابطه با افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ٢٠ کشور و سازمان‌های بین‌المللی باشد.

به گفته‌ سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه‌ ازبکستان، هدف اصلی برگزاری این نشست، شرح مفصل اقدام‌ها و پیشنهادات جامعه‌ بین‌المللی درمورد کمک به ثبات، امنیت و بازیابی پس از جنگ این کشور و ادغام آن در روند همکاری‌های منطقه‌ای به نفع «مردم چندقومی افغانستان» است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با بیان اینکه هیئتی از این گروه در این نشست حضور خواهد داشت، گفت: وزیر خارجه حکومت طالبان در رأس هیئتی به تاشکند می‌رود و از موضع حکومت و مردم افغانستان در آن نشست اظهاراتی خواهد داشت.

این در حالی است که در ماه مارس سال ٢٠١۸ و ژوئیه سال ٢٠٢١ میلادی، ازبکستان میزبان نشست‌‌های بین‌المللی سطح بالا در رابطه با موضوعات مربوط به فرایند صلح، همکاری امنیتی و اتصال منطقه‌ای در افغانستان بود.

دکمه بازگشت به بالا