اخبار هیدراسلایدافغانستانتحلیلصلح

یک مقام طالبان: مبارزه طالبان با دولت افغانستان ادامه خواهد یافت

 به گزارش شانا به نقل الوقت؛ به تازگی دور نهم نشست طالبان و آمریکا در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد. این نشست برای چهار روز ادامه داشت و گفته شد که اکنون بحث بر سر ترکیب هیئت افغانستان در نشست «بین‌الافغانی» مطرح شده است.

بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد مذاکرات به مرحله سرنوشت‌ساز رسیده و نمایندگان واشنگتن و طالبان در حال بحث بر سر توافق نهایی هستند.

تعیین زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تعهد طالبان به اینکه اجازه نخواهند داد، گروه‌های افراطی از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش استفاده کنند، محور مذاکرات نمایندگان دو طرف در ماه‌های گذشته بوده است.

چالش حضور و یا عدم حضور دولت کابل در مذاکرات صلح

مسئله حضور و یا عدم حضور دولت مرکزی افغانستان در مذاکرات صلح طالبان و آمریکا همواره یکی از موضوعات و چالش‌های اساسی در این مذاکرات بوده است.

در حالی که دیپلمات‌های آمریکایی بر این امر پافشاری می‌کنند که توافق آنان با طالبان شامل تعهدسپاری برای ایجاد یک راه‌حل مسالمت‌آمیز با دولت افغانستان است اما طالبان هرگونه مذاکره با دولت مرکزی افغانستان را به شدت رد می‌کند. طالبان تأکید کرده است که علی‌رغم مذاکره با آمریکا و حتی پس از صلح با واشنگتن نیز همچنان به جنگ با نیروهای دولتی ادامه خواهد داد.

روز سه‌شنبه دو تن از رهبران طالبان که خواستند نامشان فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری رویترز به صراحت اعلام کردند که مبارزه آنان با دولت افغانستان ادامه خواهد یافت. یکی از این رهبران طالبان گفت: «ما به مبارزه خود علیه دولت افغانستان ادامه خواهیم داد و قدرت را با زور تصاحب خواهیم کرد. آمریکائیان به یاری دولت افغانستان و نیروهای آن در نبردشان علیه ما نخواهند آمد».

فرمانده دوم طالبان نیز یادآوری کرد که توافق صلح آتی با واشنگتن، که پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری منعقد شود، نمایانگر پایان حمایت آمریکا از کابل خواهد بود. اجماع مناسب و لازمی نیز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان در ارتباط با مذاکره با طالبان وجود ندارد.

از سوی دیگر در حالی که پیش‌تر مقام‌های حکومت افغانستان گفتند که اعضای هیئت مذاکره‌کننده تعیین شده‌ است، اما نام آنان اعلام نشده است که نشان از عدم وجود اجماع مناسب و لازم در ارگ ریاست جمهوری افغانستان در ارتباط با مذاکره با طالبان است.

با توجه به این چالش‌ها ناظران معتقدند که مذاکرات بین‌الافغانی نفس‌گیر، دشوار و طولانی خواهد بود و شاید وقت بیشتری از مذاکرات طالبان و آمریکا را، که نزدیک به ده ماه به طول کشیده، در برگیرد. در این مذاکرات است که افغان‌ها باید بر سر آتش‌بس دایمی توافق کنند.

نوع نظام سیاسی آینده افغانستان، بازگشت جنگجویان طالبان به جامعه، عدالت و حقوق زنان از دیگر موضوعات اصلی است که باید در مذاکرات «بین‌الافغانی» بر سر آن بحث و توافق شود.

تکذیب مذاکره بر سر دولت موقت

همزمان با آغاز نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان برخی منابع داخلی در افغانستان اعلام کردند که در این دور از مذاکرات قرار است دو طرف بر سر تشکیل دولت موقت در کابل گفتگو کنند، اما زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که در نهمین دور مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان در دوحه قطر است، در صفحه توییترش نوشته است که درباره دولت موقت در این دور مذاکرات هیچ صحبتی نشده و این موضوع مربوط به گفتگوهای بین‌الافغانی است.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه نیز در صفحه توییترش نوشته است که «گزارش پخش شده در رسانه‌ها درباره توافق دولت موقت حقیقت ندارد.»

این در حالی است که پیش‌تر شبکه خبری الجزیره گزارش کرده بود که در این دور مذاکرات درباره یک دوره ۱۴ ماهه دولت موقت در کابل در زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان میان دو طرف توافق شده است.

اختلافات باقی مانده بر سر چیست؟

به نظر می‌رسد در میان کادر رهبری طالبان نیز در ارتباط با زمان خروج نظامیان آمریکایی چندان توافق نظر و اجماع لازم وجود ندارد و گاه برخی اختلاف‌نظرها در این ارتباط علنی می‌شود. از جمله در این ارتباط برخی رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع طالبان در دفتر سیاسی این گروه در دوحه قطر نوشتند که ملا برادر با زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی در مدت ۱۴ ماه، بدون مشورت با رهبری طالبان موافقت نشان داده است که سبب «ناخشنودی رهبری طالبان» شده است.

به نوشته این منابع، طالبان خواستار برنامه زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی در یک مدت ۹ ماهه هستند.

براین اساس به نظر می‌رسد مدت زمان لازم برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در حال حاضر یکی از مهم‌ترین منابع اختلاف در جریان مذاکرات دوحه است.

همچنین هنوز ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند و به نیروهای نظامی این کشور مشاوره می‌دهند و عملیات‌هایی برای خنثی کردن حملات طالبان برگزار می‌کنند. ۱۷ هزار تن سرباز نیز از نیروهای ناتو هنوز در افغانستان هستند که در این میان ۸۰۰۰ تن متعلق به ارتش ایالات متحده است.

طالبان خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی حاضر در افغانستان هستند، اما مشخص نیست که آیا واشنگتن هنوز با چنین درخواستی موافقت کامل خواهد داشت یا خیر؟

از سوی دیگر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در گفتگویی با یک روزنامه پاکستانی گفته است که گروه طالبان بر سر کلیات خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده است و هم اکنون در خصوص چگونگی مکانیسم اجرای آن رایزنی می‌کنند و اختلافات در این ارتباط همچنان پابرجاست.

نگرانی‌ها در آمریکا

 نگرانی‌ها نسبت به خروج نیروهای آمریکایی و آسیب‌پذیری خاک آمریکا در برابر حملات تروریستی در واشنگتن نیز افزایش یافته است.

لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه در مصاحبه‌ای گفته است که قانونی را در ماه آینده پیشنهاد خواهد کرد که بر اساس آن وزیران خارجه و دفاع آمریکا باید تضمین دهند که خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، آمریکا را در برابر حملات تروریستی آسیب‌پذیر نمی‌سازد. به گفته گراهام، سناتور میچ مک‌کانل، رئیس مجلس سنا نیز از این پیشنهاد حمایت می‌کند.

گراهام پیش‌تر نیز گفته بود که اعتماد به طالبان بدتر از توافق هسته‌ای اوباما با ایران است. این سناتور آمریکایی با اظهار نگرانی از توافق پیش‌رو صلح با طالبان که گفته می‌شود متن آن آماده شده است، گفته است: “هر نوع موافقت نامه صلح که توانایی‌های ضد تروریستی آمریکا را در افغانستان را نفی کند، یک توافق صلح نیست. بلکه، راه را برای حمله دیگری به خاک آمریکا یا منافع آمریکا در سراسر جهان هموار می‌سازد”.

همچنین به تازگی نیز ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس در این باره هشدار داد که «اشتباه خروج آمریکا از عراق در افغانستان تکرار نشود.»

دکمه بازگشت به بالا