اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

مأموریت ناکام پمپئو در کابل و اطلاعیه تهدیدآمیز آمریکا

به گزارش شانا به نقل از صدای  آمریکا ؛ در اعلامیه اخیر وزارت خارجه  آمریکا ، آمده است که آقای غنی و آقای عبدالله به مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ آمریکا  گفته‌اند که تاکنون قادر به ایجاد حکومت همه‌شمول نشده‌اند که بتواند به چالش‌های حکومت‌داری، صلح و امنیت رسیدگی کند.

آقای پمپیو روز دوشنبه چهارم حمل در سفری غیرمنتظره وارد کابل شد و با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله جداگانه دیدار کرد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده آمده است: «این ناکامی روابط  آمریکا – افغانستان را صدمه زده و متأسفانه بی‌حرمتی به آن افغان‌ها، آمریکایی‌ها و شرکای ائتلافی آنان است که جان و سرمایهٔ خود را در تلاش برای ساختن یک آیندهٔ جدید در آن  کشور قربان کرده‌اند.»

به دنبال اعلام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که کمیسیون مستقل انتخابات آن کشور محمد اشرف غنی را برنده اعلام کرد، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را تقلب‌آمیز خواند و نپذیرفت.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که سر از این لحظه همکاری خود را با افغانستان بازنگری کرده و در کنار دیگر اقدامات، مساعدت‌های خود به آن کشور در سال روان یک میلیارد دالر کاهش داده و آماده است که در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیارد دیگر کاهش دهد. در اعلامیه به بازنگری تمام برنامه‌ها و پروژه‌های آمریکا  در افغانستان نیز اشاره شده است.

اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ  آمریکا  حاکی است: «به رهبری افغانستان واضح کردیم که از عملیات امنیتی که انگیزهٔ سیاسی داشته باشد حمایت نمی‌کنیم و نه هم از آن رهبران سیاسی حمایت می‌کنیم که دستور چنین عملیات را داده و یا هم کسانی که از حکومت موازی دفاع یا حمایت می‌کنند.»

با تأکید بر اینکه تفاهم سیاسی یگانه راه‌حل معضل است، وزارت خارجهٔ  آمریکا  گفته است که رهبران افغان در تناقض با «اعلامیهٔ مشترک» عمل کرده و تا حال نتوانسته‌اند تیم همه‌شمول ملی را برای شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی تعین کنند و گام‌های عملی را در راستای رهایی زندانیان بردارند.

در ۲۹ فبروری سال روان، هم‌زمان با امضای توافقنامهٔ صلح میان  آمریکا  و طالبان در قطر، مارک اسپر، وزیر دفاع  آمریکا  و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اعلامیهٔ مشترک را صادر کردند که در آن تعهدات افغانستان و  آمریکا  به یکدیگر برجسته شده است.

بااین‌حال در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ  آمریکا  که لحن نسبتاً تندی دارد اقدامات آقای غنی و عبدالله «غیرمسئولانه» خوانده شده و تأکید شده است که اگر رهبران افغانستان حکومت همه‌شمول شکل دهند که بتواند امنیت را تأمین کند و در روند صلح سهیم شود، ایالات متحده آماده است که از چنین تلاش‌ها حمایت کرده و درمورد بازنگری‌هایی که امروز آغاز کرده است، تجدیدنظر کند.

دکمه بازگشت به بالا