اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

غزال عنایت: فعالیت هنری زنان افغانستان گسترش خواهد یافت

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ غزال عنایت، خواننده مشهور افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: «آزادی‌های مدنی در افغانستان طی یک دهه گذشته تحول شگرفی داشته است. علی‌رغم ناامنی و برخی سنت‌ها و محدودیت‌های فرهنگی که مانع کشف استعدادهای زنان می‌شود، نسبت به آینده آنها خوش‌بین هستم.»

این خواننده پرطرفدار، ۳۰ سال پیش در کابل متولد شده، در کودکی همراه با خانواده به پاکستان مهاجرت و در این کشور تحصیل کرده است. وی مدتی به افغانستان بازگشته و سپس برای فعالیت هنری به کانادا رفته است.

عنایت در ادامه گفت: «علی‌رغم مشکلات افغانستان، هر وقت زمینه فراهم شود، برای اجرای کنسرت به کشورم خواهم رفت. به‌منظور اجرای کنسرت برای هم‌وطنان به استانبول آمده‌ام. بسیار خوشحال هستم که این کنسرت با استقبال بسیار زیادی همراه بود.»

این خواننده جوان افغانستان ضمن اشاره به پیامد‌های چهل سال جنگ‌‌ و خشونت در افغانستان تصریح کرد: «فعالیت‌های هنری و اجتماعی زنان افغانستان نسبت به چند دهه گذشته، بسیار پیشرفت‌ کرده است. شاهد اتفاقات بهتری نیز در زمینه موسیقی خواهیم بود، اما عجله به این روند آسیب هم می‌زند. هنرمندان، ازجمله بنده در جوامعی مانند افغانستان، با خطر مواجه شده و می‌‌شوند، اما قصد بازگوکردن آنها را ندارم. بنابراین باید شکیبا بود.»

وی که مدت‌ها مخفیانه به فعالیت هنری پرداخته است درباره ورودش به دنیای موسیقی نیز گفت: «قبل از سن مکتب یک آهنگ هندی را برای اعضای خانواده‌ خواندم. آنها مرا تشویق کردند. هنر از کودکی در خون و رگم بود و همیشه به موسیقی علاقه داشتم. هرچند فکر نمی‌کردم روزی به‌عنوان به روی صحنه بروم. برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ پنهانی آواز خواندم.»

او می‌گوید: «اولین آهنگ من از استاد نذیر خارا، موسیقی‌دان مشهور افغانستان بود که برایش احترام زیادی قائل هستم. دو ترانه «من به قربان تو یار بدگمان» و «گفتم دل بیقرار دارم چه کنم؟» را با هم خواندیم. این آثار با استقبال بسیاری مواجه شد.

عنایت می‌افزاید: «نخستین کنسرت خود در کانادا را سال ۲۰۱۱ همراه با یکی از هنرمندان افغانستان اجرا کردم. موسیقی حد و مرز و زبان ندارد. من بیشتر به موسیقی کلاسیک می‌پردازم، اما دیگر سبک‌های رایج را نیز دوست دارم. ترانه‌هایی در سبک‌ پاپ و فولکلور را نیز سروده‌ام.»

غزال در پایان این گفت‌وگو در رای‌گیری برای انتخاب بهترین «عکس‌های سال» آناتولی در بخش‌های خبری، اجتماعی و ورزشی شرکت کرد. او در این مسابقه به تصاویر «کودکان؛ هدف حملات در سوریه» «مردی که ناتوانی خود را فراموش کرده و به دنبال درمان فرزندش‌ است» و «سلام نظامی ملی‌پوشان ترکیه» رای داد.

دکمه بازگشت به بالا