اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

صدیقی: متن نهایی توافق‌نامه طالبان و آمریکا در اختیار حکومت قرار نگرفته است

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که متن نهایی توافق آمریکا و طالبان، در اختیار دفتر رئیس جمهور قرار داده نشده است.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا، این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که یک منبع معتبر در حکومت افغانستان گفت متن این توافق‌نامه با رئیس جمهور غنی شریک شده است.

این منبع که نخواست نامش در گزارش گرفته شود روز جمعه ۹ اگست (۱۸ اسد) به صدای آمریکا گفت: «قرار است تا بعد از عید قربان، توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان به امضا برسد.»

با این حال، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که متن یک توافقنامه میان آمریکا و طالبان، قبل از آغاز دور جدید مذاکرات این دو جناح در دوحه، در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفته بود.

آقای صدیقی به صدای آمریکا گفت: «من فقط همین گزارش‌هایی که گویا آمریکایی‌ها متن تفاهم‌نامه صلح و یا دو کاپی نهایی‌شده این تفاهم‌نامه را به داکتر عبدالله و رئیس جمهور غنی فرستاده‌اند و در آن موضوع تعویق انتخابات ذکر شده، رد می‌کنم.»

آقای صدیقی افزود که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در سفر اخیرش به کابل، تمامی موارد «تفاهم‌نامه» با طالبان را با رئیس جمهور غنی شریک کرده بود.

آقای صدیقی افزود: «روی جزییات آن (تفاهم‌نامه) به گونه مشترک کار شده، رئیس جمهور ملاحظاتی داشتند که این موضوع را با آقای خلیلزاد شریک کردند.»

هشتمین دور مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان به روز شنبه (٣ آگست) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

زلمی خلیلزاد در آستانه هشتمین دور گفتگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر گفته بود که احتمال رسیدن به توافق نهایی با نمایندگان طالبان وجود دارد.

او در صفحه تویتر خود نگاشته بود: «اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد.»

پیش از این حکومت افغانستان نیز از آغاز احتمالی گفتگوهای «بین‌الافغانی» خبر داده و وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفته بود که برای پیشبرد گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان، ترکیب هیات مذاکره‌کننده حکومت با طالبان نهایی شده است.

دکمه بازگشت به بالا