اخبار هیدراسلایدبین‌المللیتحلیلسیاسی

 برنی سندرز: جنگ با ایران به مراتب بسیار بدتر از جنگ عراق خواهد بود

سناتور برنی سندرز در پیامی تصویری در صفحه توییتر خود نوشت: به عنوان کسی که هرآنچه می‌توانست برای جلوگیری از جنگ در عراق به انجام رساند (بدترین اشتباه سیاست خارجی در تاریخ معاصر آمریکا) اجازه دهید به شما بگویم جنگ با ایران به مراتب بسیاربسیار بدتر خواهد بود.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش درباره موضوع جنگ با ایران در بین طرفدارانش گفت: وقتی قرار است ما درباره شرایط خطرناکی که اکنون با آن مواجهیم صحبت کنیم موضوع فقط حمله بر علیه حکم تاریخی دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا در خصوص قانونی شدن سقط جنین نیست. بحث‌های زیادی در دولت ترامپ درباره احتمال حمله آمریکا به ایران مطرح است. به عنوان کسی که هرآنچه می‌توانست برای جلوگیری از ورود آمریکا به جنگ وحشتناک در عراق به انجام رساند – که بدترین و بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی در تاریخ معاصر آمریکا است– اجازه دهید به شما بگویم جنگ با ایران به مراتب بسیاربسیار بدتر خواهد بود.

چنین جنگی به بی‌ثباتی بیش‌تر در بخشی از جهان منتهی می‌شود که اکنون نیز بی‌ثبات است. این جنگ یعنی کشته و زخمی شدن تعداد بیش‌تری از سربازان آمریکایی و مرگ و بدبختی بیش‌تر برای مردم در این منطقه که اکنون نیز تا حد زیادی در رنج هستند. در واقع من معتقدم جنگ با ایران می‌تواند نیروهای سیاه را از بند برهاند و پیامدهای ناخواسته‌ای را به همراه خواهد داشت که احتمالاً به جنگ‌های بی‌پایان در این منطقه منتهی می‌شود، جنگ ابدی که کودکان و نوه‌های ما آن را تجربه می‌کنند. همان‌طور که آنتونی زینی ژنرال سابق آمریکایی درباره احتمال چنین جنگی گفته است «اگر شما جنگ در عراق و افغانستان را دوست دارید شما عاشق ایران خواهید شد» علت آنکه اکنون ما باید به خاطر احتمال جنگ با ایران نگران باشیم این است که رئیس جمهور ترامپ، جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کرده است.

شما بولتون را می‌شناسید؟ همان طور که احتمالاً می‌دانید بولتون به عنوان یکی از مشاوران رئیس جمهور بوش یکی از معماران اصلی جنگ در عراق بود. او از معدود افراد در این جهان است که همچنان تصور می‌کند جنگ در عراق ایده خوبی بود. شاید برخی از شما الان برای اولین بار متوجه شوید که برای اولین بار در ۴۵ سال گذشته ما در چارچوب تلاش‌های دو حزبی موفق شدیم قطعنامه‌ای بر اساس قانون اختیارات جنگ آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از جنگ یمن تصویب کنیم. درست است و ما قصد داریم با نهایت جدیت تلاش کنیم تا این اطمینان حاصل شود که ۵۱ عضو سنا هستند که به ترامپ می‌گویند نه تنها جنگ با ایران یک فاجعه خواهد بود بلکه این جنگ غیرقانونی است. کسی در بین کارمندان رئیس جمهور باید به او چیزی نشان دهد که بدیهی است با آن کاملاً ناآشناست و آن قانون اساسی آمریکاست. این کنگره است که اختیار اعلان جنگ دارد نه رئیس جمهور!

منبع: عصر دیپلماسی

دکمه بازگشت به بالا