اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش حاصلات زعفران در ولایت دایکندی

عبدالواحد فیروزی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی به شانا نیوز می‌گوید که آب‌وهوای بیشتر ولسوالی‌های این ولایت برای کشت زعفران مناسب است و از نگاه کیفت، این ولایت بهترین زعفران را تولید می‌کند.

آقای فیروزی افزود که ۲۸ هکتار زمین در ولایت دایکندی تحت کشت زعفران قرار دارد که در سال جاری به مقدار بالاتر از ۱۴۲ کیلوگرام زعفران تولید شده است که ۲۸ فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

شماری از زعفران‌کاران در دایکندی می‌گویند که به‌علت سازگاری آن با کم‌آبی روی به کشت زعفران آورده‌اند.

گل زعفران که از لحاظ درآمد مالی بدیل مناسبی بر کشت کوکنار شمرده می‌شود، بیش‌تر به طلای سرخ معروف شده است.

حالا قرار است ولایت دایکندی به یکی از معادن این طلای سرخ مبدل شود؛ برنامه‌ای که به ابتکار زنان آغاز شده و شماری از آنان را به استقلال مالی رسانده است.

بی‌نظیر حسینی، بانویی که در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی مصروف تولید و تجارت صنایع دستی بود، از سه سال بدین‌سو به کشت زعفران روی آورده است.

خانم بی‌نظیر گاهی اوقات با خانواده پنج‌نفره‌اش چای زعفران می‌نوشند. او به خبرگزاری شانا نیوز می‌گوید که از سال ۱۳۹۵خورشیدی بدین‌سو به کشت و جمع‌آوری زعفران روی آورده و تاکنون سالانه بیش از پنجاه هزار افغانی از تولید زعفران درآمد داشته است.

زعفران افغانستان، از جمله گیاهان گران‌بهایی است که تاکنون بیش از ۹۰درصد آن به ۱۷ کشور از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و ایالات متحده آمریکا صادر شده است.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی
دکمه بازگشت به بالا