اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانصلحگزارش

رولا غنی: کشورهای خارجی به طالبان وجه سیاسی بخشیده‌اند

رولا غنی، همسر رئیس جمهور می‌گوید که کشورهای خارجی با گفت‌وگو با طالبان به این گروه وجهه سیاسی بخشیده است و این امر سبب حاضر نشدن آنان برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان شده است.

به گزارش شانا به نقل از تلویزیون یک؛ رولا غنی، همسر رئیس جمهور، با حضور در نمایشگاهی که از سوی بانوان به مناسبت صدمین سال نکوداشت از استقلال کشور برگزار شده است، می‌گوید که در بیشتر موضوع‌های جدی، خارجی‌ها علاقه دارند به جای گفت‌وگو با حکومت افغانستان، با طالبان وارد گفتگو شوند.

این در حالی است که پیش از این، حکومت بارها گفته ‌است که اجماعی جهانی و منطقه‌‌ای در پیوند به صلح افغانستان به وجود آمده است.

به باور خانم غنی، نادیده گرفتن حکومت افغانستان سبب شده است که طالبان جسورتر از پیش برای گفت‌وگوی رودررو با حکومت افغانستان چراغ سبز نشان ندهند.

وی افزود: طالبان صلاحیت تصمیم گیری و استقلال سیاسی برای گفت‌وگو درباره مسایل کلان کشوری را ندارند. وی تأکید کرد که دست یافتن به یک توافق صلح زمان‌گیر است و نباید در آن عجله شود.

لیلا جعفری، عضو شورای عالی صلح و یکی از فعالان جامعه‌ مدنی می‌گویند که آنان نگران این هستند که گفتگوهای صلح، به علت سود قدرت‌های بزرگ، به یک پروژه تبدیل شود.

در همین حال طالبان اعلام کرده‌اند که مرگ برادر رهبر این گروه، تاثیری بر روند گفتگوهای جاری صلح ندارد و این گروه با آمریکا به یک توافق صلح نزدیک شده است.

روزنامه‌ آمریکایی واشنگتن پست هم گزارش داده است که توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نهایی شده است؛ اما اگر طالبان با برقراری آتش‌بس موافقت نکند، خطر شکست این گفت‌وگوها وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا