اخبار هیدراسلایدافغانستانپارلمانگزارش

رئیس قوه قضائیه ایران: آماده استرداد محکومان افغانستانی به کشورشان هستیم

رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار با مسلم یار، رئیس مجلس سنای افغانستان، گفت: بیش از ۲ میلیون شهروند افغانستانی مقیم ایران را مهمانان عالیقدر ایران می‌دانیم و آماده استرداد محکومان افغانستان هستیم.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فارس،«فضل‌هادی مسلم‌یار» رئیس مجلس سنای افغانستان و هیئت همراه، بعدازظهر یک‌شنبه ۱۳ اسد با آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه ایران دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون گفت: بی‌تردید تبادل هیئت‌های دو کشور در جهت تحکیم روابط و مناسبات بسیار موثر است.

رئیس قوه قضائیه ایران همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان صرفاً به علت دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و همسایگی با هم ارتباط ندارند بلکه این روابط و مناسبات ریشه در اعتقادات و باور‌های دو ملت دارد، تصریح کرد: امروز بیش از ۲ میلیون شهروند افغانستان در کشور ما حضور دارند که احساس می‌کنند در خانه خود هستند و مردم ایران نیز حضور آنان را گرامی می‌دارند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این دیدار با تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دو کشور به بیش از میزان فعلی که حدود ۳ میلیارد دلار است، افزود: اراده جمهوری اسلامی برای توسعه روابط اقتصادی با افغانستان به عنوان شریک تجاری خوب خود جدی است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این دیدار در خصوص وضعیت محکومان و متهمان افغانستانی در ایران نیز تاکید کرد: نظام دادرسی ما به گونه‌ای است که در زمینه حقوق متهم و مجرم، هیچ تفاوتی میان اتباع داخلی و خارجی وجود ندارد و متهمان از همه حقوق دفاعی مصرح در قانون برخوردارند.

«فضل‌هادی مسلم یار» رئیس مجلس سنای افغانستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران، از کمک‌های ملت و دولت ایران به دولت و مردم افغانستان در مقاطع مختلف تاریخی قدردانی کرد و خواستار همکاری و گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان دو کشور شد.

وی دستور رهبر ایران درباره آموزش کودکان افغانستانی در ایران را بی‌سابقه توصیف کرد و از رئیس قوه قضاییه خواست که در چارچوب تفاهمنامه‌ها و مقررات نسبت به محکومان افغانستانی که امکان استرداد آنان وجود دارد، اقدامات لازم صورت گیرد.

دکمه بازگشت به بالا