اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستان

دیوان کیفری بین‌المللی درباره ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان تحقیق می‌کند

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ براساس حکم قضات تجدیدنظر دیوان قرار است درباره جرایم احتمالی که از اول می سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان انجام ‌شده است و ازجمله نقش احتمالی سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان در این جنایات، تحقیق شود.

به‌این‌ترتیب عملکرد نیروهای آمریکا از زمان حمله به طالبان در افغانستان زیر ذره‌بین دیوان کیفری بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

این تحقیقات افزون بر بررسی نقش نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، نقش نیروهای طالبان و نیروهای دولت افغانستان در جنایات جنگی را موردبررسی قرار خواهد داد.

سال گذشته قضات مراحل مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی اذعان کردند که «جنایات گسترده‌ای» در افغانستان صورت گرفته است؛ اما با آغاز تحقیقات در این زمینه مخالفت کرده بودند. استدلال این قضات بر این مبنا استوار بود که انجام تحقیقات به نفع عدالت نخواهد بود؛ زیرا عدم همکاری معنادار با این تحقیقات باعث خواهد شد که محکومیت عوامل دخیل در این جنایات بعید باشد.

این تصمیم اولیه دیوان کیفری انتقادات شدیدی از سوی سازمان‌های حقوق بشری به دنبال داشت که می‌گفتند دیوان به خواسته قربانیان برای اجرای عدالت اهمیتی نمی‌دهد و به این شکل به دولت‌هایی که از همکاری با دیوان امتناع می‌ورزند پاداش می‌دهد.

فاتو بنسوده، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نوامبر سال ۲۰۱۷ و پس از تحقیقات اولیه در افغانستان که بیش از یک دهه به طول انجامید از قضات دیوان خواست تا تحقیقات گسترده‌ای را در افغانستان انجام دهند.

وی گفته است که اطلاعاتی درباره نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان وجود دارد که «مرتکب اعمال شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه، هتک حرمت افراد، تجاوز و خشونت جنسی علیه زندانیان مرتبط با جنگ در افغانستان و سایر مناطق و به‌طور عمده در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی شده‌اند.»

فاتو بنسوده همچنین گفته است که طالبان و سایر گروه‌های شورشی در افغانستان از سال ۲۰۰۹ به بعد بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی افغانستانی را کشته‌اند که ۷ هزار مورد قتل هدفمند را نیز شامل می‌شود. دیوان همچنین نیروهای امنیتی افغانستان را نیز در لیست افرادی که در جنایات جنگی دست داشته‌اند قرار داده و گفته است که این نیروها نیز مظنون به شکنجه زندانیان در بازداشتگاه‌های دولتی هستند.

تصمیم به آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان پس‌ازآن صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان توافقت‌نامه صلح امضا کرده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی در حالی از آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان خبر می‌دهد که هم دولت افغانستان به انجام این تحقیقات اعتراض کرده و هم ایالات متحده آمریکا با انجام این تحقیقات مخالفت است، وضعیتی که گویای احتمال اندک به ثمر رسیدن این تحقیقات است.

دکمه بازگشت به بالا