اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دکتر محب: طالبان ادعای امارت دارند و آماده مذاکرات مستقیم نیستند

طلوع‌نیوز می‌گوید که قرار است گفت‌وگوهای صلح میان افغانستانی‌ها که در آن نمایندگان حکومت نیز حضور داشته باشند تا دو هفته دیگر در ناروی برگزار شود.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز، در حالی‌ که وزیر دولت در امور صلح، پیش از این اعلام کرد که قرار است تا دوهفته دیگر گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود، اما اکنون مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور می‌گوید که طالبان آماده گفت‌وگوهای مستقیم نیستند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور غنی که دیروز (دوشنبه، ۷اسد) به ولایت بغلان رفته بود، گفت که طالبان هنوز هم ادعای برقراری امارت را در افغانستان دارند.

با این همه، آقای محب تأکید کرد که گام‌های نخستین برای گفت وگوها برداشته شده‌ و قرار است به‌زودی یک هیئت همه‌شمول برای گفت وگو با طالبان ایجاد شود.

او در این باره افزود: «پروسه صلح شاید دشواری‌هایی زیادی داشته باشد. یک پروسه طولانی است. ما در اوایل این پروسه هستیم. طوری‌ که شما می‌دانید، طالبان آمادگی این را ندارند که صحبت‌های مستقیم با دولت افغانستان و نمایند‌گان مردم افغانستان داشته باشند. ]آنان[ هنوز هم ادعای امارت را دارند، هنوز هم ادعای این را دارند که با دولت مستقیم صحبت نمی‌کنیم.»

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان چندین روز است که در کابل سرگرم رأی‌زنی با مقام‌های حکومت درباره ایجاد هیئت گفت‌وگوکننده و چگونگی آغاز گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان، است.

او اما پیش از این گفته ‌‎است که گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف هنگامی آغاز خواهد شد که امریکا با طالبان به یک توافق دست یابد.

به نقل از منابع گفت‌وگوهای صلح میان افغانستانی‌ها که در آن نمایندگان حکومت نیز حضور خواهند داشت، تا دو هفته دیگر در ناروی برگزار خواهد شد.

مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور، می‌گوید که حفظ دست‌آوردهای افغانستان بخش مهم این گفت‌‎وگوها خواهد بود. او می‌افزاید: «هیئتی که در حالت ساخت آن هستیم، یک هیئت متشکل از همه جامعه افغانستان خواهد بود؛ هم دولت در آن شامل باشد و هم جامعه مدنی و ما در نظر داریم که از رسانه‌ها هم در این هیئت شامل باشد؛ چون افغانستان نو، افغانستان نوین، نمانید‌گی از همه اقشار می‌کند و باید همه اقشار در این هیئت خود را ببینند.»

تلاش‌های صلح در حالی شدت گرفته است که طالبان حمله‌های خود را در بخش‌هایی از کشور افزایش داده‌ است؛ اما مقام‌های محلی در ولایت بغلان، می‌گویند که طالبان به هدف‌های بزرگشان که سقوط چندین ولسوالی و افزایش تهدید در شهر پلخمری بود نرسیدند.

فرید بسیم، والی بغلان اما اذعان می‌کند که تهدیدها هنوز هم در بغلان وجود دارد، او می‌افزاید: «دشمن چنانی که پلان داشت که حداقل دو ولسوالی را سقوط بدهد به هدفش نرسید؛ یکی ولسوالی تاله و برفک بود و یکی بغلان مرکزی؛ دشمن در هر دو استقامت شکست خورد.»

بغلان از ولایت‌های ناامن در شمال کشور به شمار می‌رود که باشند‌گان این ولایت همواره حکومت را در آن‌چه که کوتاهی در تأمین امنیت‌شان می‌گویند، انتقاد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا