اخبار هیدربین‌المللیحقوق بشرگزارش

دامپزشک هندو در پاکستان به اتهام «کفرگویی» به آتش کشیده شد

شاهدان عینی می‌گویند که کلینیک دامپزشکی و چند مغازه دیگر که مالکانشان هندو بودند، به آتش کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از بی‌بی‌سی تظاهرکنندگان خشمگین کلینیک دامپزشکی و چند مغازه دیگر را که مالکانشان هندو بودند، در شهر میرپور خاص در استان/ ولایت سند پاکستان به آتش کشیده و اموال آنها را غارت کرده‌اند.

صاحب این کلینیک که یک دامپزشک هندو است، به کفرگویی متهم شده است. او متهم است که داروهای حیوانات را در صفحات کتاب‌های مدرسه‌ای که حاوی متون اسلامی بوده، می‌پیچیده است. این دامپزشک می‌گوید که استفاده از این صفحات که ظاهراً از کتاب‌های کهنه یک مدرسه مذهبی کنده شده، کار اشتباهی بوده است. اگر او در دادگاه مجرم شناخته شود حداقل به حبس ابد محکوم خواهد شد.

بر اساس قانون ضد «کفرگویی» در پاکستان برای افرادی که به اسلام توهین کنند، مجازات‌های سنگینی تعیین شده است. منتقدان می‌گویند که این قانون تعداد زیادی از پیروان سایر اقلیت‌های مذهبی را در پاکستان هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش‌ها این دامپزشک داروهای حیوانات بیمار را در داخل کاغذهایی که از کتاب‌های درسی مذهبی کنده بود، می‌پیچیده است. اما یک مشتری او که محتوای مذهبی روی کاغذ را می‌بیند آن را به روحانی محل تحویل می‌دهد و او هم دامپزشک را به پلیس معرفی می‌کند.

مولانا حافظ عزت‌رحمان، رهبر محلی حزب مذهبی سیاسی «جمعیت علمای اسلام» به بخش اردو زبان بی‌بی‌سی گفت که این دامپزشک «عمدا» این کار را انجام داده است.

افزون بر کلینیک دامپزشکی چند مغازه هم که مالکانشان هندو بودند به آتش کشیده شدند و اموالشان غارت شده است. به گفته پلیس محلی، دامپزشک تاکید کرد است که استفاده از این کاغذها کار اشتباهی بوده است.

او با اتهام توهین به باورهای مذهبی و بی‌حرمتی به قرآن رو به روست و در صورت محکوم شدن تمام عمر را باید در زندان بگذراند.

جاوید اقبال، یک مامور پلیس شهر میرپور خاص به بی‌بی‌سی گفت که افرادی که این مغازه‌ها و این دامپزشکی را آتش زدند، باید دستگیر شوند و افزود که «آنها نه طرفدار اسلام هستند و نه طرفدار همسایه‌هایشان.»

اسلام دین رسمی کشور پاکستان است و مردم پاکستان به شدت از اجرای احکام سنگین برای افرادی که به جرم کفرگویی محکوم می‌شوند، حمایت می‌کنند.

به گفته گزارشگران سیاستمداران تندرو با حمایت از مجازات‌های شدید به نوعی جایگاه خود را در میان مردم تقویت می‌کنند. در دهه‌های گذشته صدها شهروند پاکستان به اتهام کفرگویی مجازات شده‌اند که چندین مورد آن ابعاد جهانی پیدا کرده است.

پرونده آسیه بی‌بی، زن مسیحی که در پاکستان به جرم توهین به پیامبر اسلام به اعدام محکوم شده بود یکی از جنجالی‌ترین موارد بود. خانم بی‌بی متهم بود که در مشاجره با دو زن مسلمان به پیامبر مسلمانان توهین کرده است.

دادگاه، هشت سال پیش آسیه بی‌بی را مجرم شناخت و او را به اعدام محکوم کرد. اما دادگاه عالی پاکستان در پاییز امسال (۲۰۱۸) او را تبرئه کرد و او از زندان آزاد شد. آزادی او از زندان با مخالفت‌های زیادی رو به رو بود. او پس از تبرئه شدن، پاکستان را ترک کرد.

دکمه بازگشت به بالا