اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیعکسگزارش

تغییر مسیر بار افغانستان با افتتاح راه آهن خواف-هرات

آقای مهندس عبدالباری صدیقی، معاون فنی و زیربنایی راه آهن افغانستان (ARA) درباره نقش افغانستان در اتصال ریلی هند و کشورهای جنوب به آسیای میانه گفته است که در حال حاضر افغانستان مبادلات تجاری زیادی با کشور هند دارد و پس از امضای موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌ جانبه در‌ چابهار بین هند، ایران و افغانستان این مبادلات تجارتی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ به گفته معاون فنی راه آهن افغانستان، از آنجایی که راه آهن ترانزیتی چابهار به سمت افغانستان و کشورهای آسیای میانه هنوز راه‌اندازی نشده است تمام طرف‌ها به‌ویژه هند و افغانستان علاقه‌مندند تا راه آهن چابهار- زاهدان به سمت زرنج – نیمروز افغانستان و همین‌طور راه آهن چابهار- زاهدان به سمت تربت حیدریه ساخته شود تا اتصال ریلی بین  افغانستان و هند به بندر چابهار هرچه سریع‌‌تر آغاز شود.
از سوی دیگر از گذشته مذاکرات و گفتگوهایی درباره اتصال ریلی بین کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان به کشور هند از طریق پاکستان وجود داشت. در این مورد پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؛ زیرا این مسیر کوتاه‌ترین مسیر است و برای اتصال ازبکستان به دهلی مناسب است.
آقای مهندس عبدالباری صدیقی درباره نخستین محموله سیمان صادراتی ایران به افغانستان و نحوه ادامه این صادرات افزود: بخش زیادی از بار افغانستان اکثرا از کشورهای اروپایی و ترکیه همچنین از حوزه خلیج فارس و دبی وارد بندرعباس می‌‌شود و از آنجا به طرف افغانستان می‌آید که از مسیر دوغارون – اسلام‌قله با امکانات و زیرساخت‌های نامناسب عبور می‌کند.
به دلیل محدودیت در ارائه خدمات گمرکی در این مسیر همواره شاهد ترافیک سنگین در این نقطه مرزی میان دو کشور هستیم، بر این باوریم با افتتاح راه آهن خواف – هرات حجم زیادی از بارهای ورودی به افغانستان تغییر مسیر خواهند داد و به سمت حمل‌ونقل ریلی می‌روند قطعاً باید تدبیری اندیشیده شود تا بارهای آسیب‌زا به زیرساخت‌ها از طریق حمل‌ونقل ریلی منتقل شوند. یکی از این انواع بارها مواد ساختمانی از جمله آهن‌آلات و سیمان است که در اولین محموله آزمایشی نیز بار سیمان جابجا شد که خوشبختانه در وقت و زمان بسیار کوتاه‌تری به مالک بار رسید.
با اتصال ریلی ایران و افغانستان امکان مبادلات تجاری میان افغانستان و کشورهای حوزه دریای خزر مانند روسیه، آذربایجان و قزاقستان به صورت ترکیبی فراهم شده است، معاون فنی و زیربنایی راه‌ آهن افغانستان درباره امکان آمادگی  این کشور برای پیوستن به مبادلات تجاری فوق بیان کرد: هرقدر شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران بیشتر توسعه پیدا کند زمینه برای اتصال خطوط آهن کشورهای بیشتری فراهم خواهد شد، اکنون مسیر اتصال ایران و آذربایجان یک حلقه مفقوده در این پروژه است. با تکمیل این بخش همان‌طور که افغانستان به ترکیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بندرعباس و بندر امام خمینی متصل خواهد شد بازهم به کشورهای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنیم، طبیعتاً افغانستان می‌تواند از طریق کلیدهایی که در سطح منطقه از طریق راه آهن ایران ایجاد شده به کشور روسیه قزاقستان و کشورهای اروپایی دسترسی پیدا کند، این خطوط فرصتی بسیار خوب برای راه‌ آهن افغانستان است که به موافقت‌نامه‌های منطقه بین کشور ایران و کشورهای منطقه که به صورت یک جانبه یا چند جانبه امضا شده بپیوندد و از مزایای استفاده از کریدورها و دهلیزهای ارتباطی منطقه برای اتصال به چین، اروپا و دیگر کشورهای جهان بهره‌‌مند شود.
آقای مهندس عبدالباری صدیقی در ادامه مزایای احداث خط آهن جدید خواف – هرات را این‌گونه برشمرد: بیشترین مزایای این خط برای کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به چند دلیل ابتدا اینکه بخش اعظم بار ترانزیتی کشور افغانستان که پیشتر از کشورهای اروپایی و چین به بندر ترقندی و یا قندهار وارد می‌شد اکنون می‌تواند در صورت مساعد بودن نظر تجار از مسیر جدید توسط ایران وارد شود که همین نکته می‌‌تواند باعث افزایش عایدات ترانزیتی راه آهنی برای ایران باشد.
از سوی دیگر هزینه صادرات محصولات و بارهای ایران به افغانستان کاهش خواهد یافت در نتیجه محصولات ایرانی که در بازارهای افغانستان عرضه می‌شود می‌تواند با محصولات مشابه که پیشتر با هزینه کمتر وارد کشور افغانستان می‌شد رقابت کند. این نکته زمینه صدور اموال تجارتی ایران به افغانستان را افزایش می‌‌دهد.
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افغانستان در رابطه با هزینه‌های برآورد شده برای حمل بار از طریق راه آهن خواف -هرات بیان کرد: هنوز جزئیات هزینه‌ها برای ما در راه آهن افغانستان مشخص نیست، مراسم افتتاحیه خط آهن پیش از موعد برگزار شد؛ زیرا به دلیل وضعیت آب‌وهوایی در منطقه نیاز به افتتاح زودتر این پروژه احساس شده بود، در نتیجه پیرامون مسائل مالی و هزینه‌ها قرار است بحث‌‌های تکمیلی‌تر صورت بگیرد، در مذاکرات باید به هزینه حمل بار از طریق دریایی یا جاده‌ای نیز توجه شود و تخفیف‌‌های لازم در آن صورت بگیرد و تعرفه‌های قابل‌قبول برای تجار در نظر گرفته شود.
وی ضمن تاکید بر اهمیت وجود امنیت برای قطار، کارکنان و بار های تجار اظهار داشت: ۱۲ کیلومتر ابتدایی خط آهن خواف -هرات از منطقه کوهستانی عبور کرده و بقیه آن در دشت واقع شده برای کاهش خطرات امنیتی و متضرر شدن قطار و اموال تجار راه آهن افغانستان تدابیر امنیتی را با وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان در نظر گرفته‌اند و در حال حاضر به میزان کفایت نیرو و تجهیزات امنیتی در مسیر راه آهن خواف هرات موجود است تا شرایط مصون و بی‌خطر را برای عبورومرور قطارها اموال تجارتی فراهم کند.

دکمه بازگشت به بالا