اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرحقوق بشرگزارش

تداوم فشار طالبان بر شیعیان هزاره؛ بازداشت‌ها در کابل و کوچ اجباری در دایکندی

فشار گروه طالبان بر شیعیان هزاره در افغانستان همچنان ادامه دارد و هر روزه در بخش‌های از کشور، جنگجویان این گروه به بازداشت و کوچ اجباری آن‌ها اقدام می‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، گزارش‌های متعددی از کشتار، آزار و اذیت و کوچ اجباری شیعیان هزاره توسط گروه طالبان در سراسر افغانستان منتشر شده است.

گروه طالبان این گزارش‌ها را همانند همه گزارش‌های نهادهای بین المللی از نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنایی، انکار و آن را «تبلیغات مخالفان» می‌خواند.

انتقادات گسترده نهادهای بین‌المللی و شهروندان هزاره از رفتار طالبان نیز تأثیری بر وضعیت نگذاشته است. دور جدید خشونت گروه طالبان علیه شیعیان هزاره در آستانه زمستان آغاز شده و به شدت در شهرهای و روستاهای افغانستان ادامه دارد.

بازداشت‌ها در کابل

عصر پنج‌شنبه ده‌ها نیروی واحد استخبارات طالبان محل یک کنفرانس خبری در غرب کابل را محاصره کردند و بعد از پایان آن، چندین تن از پسران و دختران جوان هزاره را بازداشت کردند.

این جوانان در برنامه اعلام موجودیت نهاد مدنی «جنبش زنان افغانستان برای برابری» اشتراک کرده بودند و هنگام خروج برای ساعت‌ها در محل برگزاری کنفرانس از سوی طالبان تحت نظارت قرار گرفتند.
طالبان هنگام بازرسی بدنی آن‌ها که اکثرشان زنان بودند، از خشونت، توهین و دشنام کار گرفتند و شماری از اشتراک‌کنندگان زن را لت‌و‌کوب کردند.

نیروهای استخبارات طالبان با ضبط تلفن همراه همه اشتراک‌کنندگان در نهایت ظریفه یعقوبی، از فعالان حقوق زن و سه نفر از اشتراک‌کنندگان مرد را بازداشت کردند.

تاکنون هیچ کسی از محل نگهداری بازداشت‌شدگان و وضعیت آن‌ها آگاهی ندارد و نمی‌داند که طالبان آن‌ها را به کجا منتقل کرده‌اند و در چه وضعیتی بسر می‌برند.

یک روز قبل از آن نیز گروه طالبان سه خبرنگار هزاره را که یک برنامه فرهنگی را پوشش خبری می‌دادند، بازداشت کردند که آن‌ها بیش از 24 ساعت در بازداشت طالبان بودند.

این بازداشت‌ها دور جدیدی از فشارها علیه شیعیان هزاره در شهر کابل، پایتخت کشور است که از سوی نیروهای استخبارات گروه طالبان راه‌اندازی شده است.

کوچ اجباری در دایکندی

در روزهای گذشته نیروهای گروه طالبان ده‌ها خانواده را در منطقه «شیخ‌میران» ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی به صورت اجباری کوچ داده‌اند.

گروه طالبان با کوچ دادن مردم، خانه‌های آن‌ها را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند و نیروهای خود را در این خانه مستقر کرده‌اند.
بر اساس گزارش منابع محلی، گروه طالبان در هر ولسوالی ولایت دایکندی بیش از 300 نیروی جدید مستقر کرده‌اند و در هر ولسوالی، خانه‌های شماری از ساکنان را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که طالبان مردم را مجبور کرده‌اند که برای نیروهای آن‌ها غذا، لحاف، پوشاک و خانه‌های گرم فراهم کنند.

این در حالی است که از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، شیعیان هزاره در دایکندی با شدیدترین مشکلات اقتصادی به‌علت افزایش بی‌پیشینه بی‌کاری و خشک‌سالی شدید، مواجه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها توان تهیه مخارج روز مره خانواده‌های خود را ندارند.

دکمه بازگشت به بالا