اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان مشخص شد

به گزارش شانا به نقل از العربیه در اعلامیه مشترک حکومت افغانستان و آمریکا، آمده است: «ایالات متحده بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافق با طالبان در مدت ۱۳۵ روز شماری نیروهای نظامی خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد و دیگر تعهدات‌شان را براساس توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان عملی خواهد کرد».

در ادامه این اعلامیۀ مشترک ذکر شده: «در تطابق با ارزیابی و تشخیص مشترک از سوی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده، متحدین و ائتلاف بین‌المللی بقیه نیروهای‌شان را در جریان ۱۴ ماه بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافق‌نامه امریکا و طالبان از افغانستان خارج نموده و تمام نیروهایش را از پایگاه‌های باقی‌مانده، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در توافق‌نامه بین ایالات متحده و طالبان از افغانستان خارج می‌کند».

در بخش دیگر این اعلامیۀ مشترک بر تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدینش، توافق سیاسی از راه گفتگو و مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان و طالبان و آتش‌بس جامع و دایمی تاکید شده است.

ایالات متحده امریکا در این اعلامیه از سازمان ملل متحد خواسته که توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان را به رسمیت شناخته و تایید کند.

از سوی دیگر، پس از امضای توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان، قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی ۱۰ مارچ امسال در کشور ناروی(نروژ) برگزار شود.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل با نشر اعلامیه‌ای نوشت: «اکنون همه طرف‌ها باید گام‌های واقعی و ثابت را برای پایان دادن به جنگ بردارند».

دکمه بازگشت به بالا