اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

دولت افغانستان جواز تنها بانک ایرانی را در این کشور لغو کرد

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که جواز فعالیت آرین بانک، تنها بانک ایرانی در افغانستان را لغو کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا به نقل از خبرگزاری فارس، بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که جواز فعالیت آرین بانک، تنها بانک ایرانی در افغانستان را لغو کرده است.

آرین بانک با سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌های ملی و صادرات ایران و با نام مستقل آرین در سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرد.

«ایمل هاشور»، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که آرین بانک به علت اینکه قانون و مقررات وضع شده دولت افغانستان درباره بانک‌داری را رعایت نمی‌کرد و از دستورات بانک مرکزی سرپیچی می‌کرد، جوازش لغو شد.

وی افزود که از طرف دیگر این بانک سهم ناچیزی در «حد صفر» در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان داشت، بنابراین شورای عالی بانک مرکزی افغانستان تصمیم به لغو جواز فعالیت آن گرفت.

هاشور گفت: در این تصمیم هیچ انگیزه سیاسی وجود نداشت و تمام تصمیم در پرتو مسایل اقتصادی و به خصوص بخش مالی گرفته می‌شود.

وی گفت که در گذشته نیز جواز ۳ بانک داخلی همانند کابل بانک، بانک توسعه‌ای افغانستان و بانک تجاری توسط بانک مرکزی افغانستان لغو شد که دلیل آن نیز عدم رعایت قانون بود.

ایمل هاشور یادآوری کرد که آرین بانک موظف به تسویه حساب‌های خود شده و دیگر نمی‌تواند هیچ فعالیت بانکی انجام دهد.

هدف از ایجاد این بانک در ابتدا حل مشکلات مالی، ‌اقتصادی و بازرگانی موجود میان دو کشور عنوان شده بود و اینکه بتواند حضور بازرگانان ایرانی در افغانستان را سرعت دهد.

سرمایه اولیه بانک آرین، ۱۰ میلیون دلار اعلام شده بود که به طور مساوی توسط دو بانک دولتی در ایران، یعنی صادرات و ملی تامین شده بود.

این بانک در ابتدا در شهر کابل فعالیت داشت و بعد شعبه آن در ولایت هرات در غرب این کشور نیز باز شد.

در سال ۱۳۹۰ فعالیت یک بانک الکترونیک ایرانی به نام «بانک آرین» که دولت ایران نیز آن را تعطیل کرده بود، از سوی دولت افغانستان متوقف شد.

بانک مرکزی افغانستان چندی قبل جواز فعالیت شعبه‌ای از بانک حبیب پاکستان را که در افغانستان فعالیت داشت لغو کرد. دلیل بسته شدن آن نیز سر باز زدن این بانک از اجرای قوانین بانکداری افغانستان اعلام شده بود.

بانک حبیب نیز فعالیتش را در افغانستان در سال ۲۰۰۴ آغاز کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا