اخبار هیدراسلایدافغانستاندانشگاهگزارش

مسدود کردن ۸ مکتب توسط مردم در ولسوالی محمد آغه لوگر

باشندگان قریه دهنو ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر در اقدامی بی‌سابقه ۸ مکتب را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، آنان می‌گویند که این مکتب‌ها را به علت وجود پاسگاه‌های امنیتی در نزدیکی آنان از روز شنبه بسته‌اند. عبدالواحد مبارز یکی از نمایندگان قریه دهنو می گوید که دانش‌آموزان در راه رفتن به مکتب مصون نیستند. او می‌افزاید: «به نام خیزش مردمی پُسته‌ها در خانه‌های رهایشی مردم ایجاد کرده‌اند، این پسته‌ها همواره فیر و تیراندازی می‌کنند. مردم مجبور شدند که مانع رفتن فرزندان‌شان به مکتب شوند تا اینکه زخمی و کشته نشوند.»

در این هشت باب مکتب که شامل دو لیسه، دو متوسطه و چهار ابتدایی پسرانه و دخترانه است به گفته مردم محل بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموزان پسر و دختر مصروف آموزش هستند.

امید از باشندگان قریه دهنو می‌گوید که مقامات محلی بارها وعده داده‌اند که پسته‌های امنیتی از محلات رهایشی برداشته خواهد شد اما هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

امید می‌افزاید: «ما به این علت مکاتب را بسته‌ایم که والی برای حل این مشکل با ما وعده داده است؛ اما هیچ‌گونه اقدام نکرده است، به همین علت اهالی مصمم شدند که دروازه‌های مکاتب را ببندند و به این‌گونه صدای‌شان به گوش مسئولان برسانند. پیش از این دانش‌آموزان مکاتب در برخی موارد زخمی و کشته شده‌اند و بدتر از این دیگر چه است.»

دهنو از قریه‌های پرجمعیت ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر است.

مردم این قریه می‌گویند که اخیراً درگیری و ناامنی‌ها در دهنو و تمام ولسوالی محمد آغه به شمول قریه سرخاب که زادگاه رئیس جمهور غنی است افزایش یافته است.

نزدیک به دو هفته پیش باشندگان قریه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه نیز گفته بودند که وجود پسته‌های امنیتی در محلات رهایشی و خانه‌های مردم چالش‌برانگیز بوده و زندگی آنان را دشوار کرده است.

دکمه بازگشت به بالا